TNO toont aan: Aventura stoot daadwerkelijk 88 procent minder NOx uit

0

TNO heeft aan boord van de afgelopen zomer opgeleverde binnenvaarttanker Aventura gemeten dat de NOx-uitstoot met 88 procent is verminderd door installatie van een katalysator.

(foto Mercurius Groep)

Bij de afbouw op de Servische Shipyard Begej is achter de ABC 6DZC hoofdmotor van 1.300 kW, een NOx Selective Catalytic Reduction (SCR) unit geplaatst van de firma Emitech. Die werkt op ureum. Het door TNO uitgevoerde onderzoek wijst uit dat de uitstoot van NOx met 88 procent is verminderd ten opzichte van een identieke, moderne CCR2 voortstuwingsinstallatie zonder katalysator. Daarbij deed TNO diverse emissiemetingen tijdens de vaart om de reductie in de NOx-uitstoot te kunnen beoordelen.

Ervaring opdoen
Het doel van de Mercurius Group om de katalysator toe te passen aan boord van het mts. Aventura is om ervaring op te kunnen doen met het ‘vergroenen’ van nieuwbouwschepen. De. Aventura is een Type C chemietanker van 110 x 11,45 meter en acht gecoate ladingtanks.
Het commerciële en onderscheidende effect van deze aanvullende investering op de chemietanker dient zich nog te bewijzen, aldus de Mercurius Groep. In nauwe samenwerking met Interstream Barging, dat de logistieke planning en commerciële bevrachting van het mts Aventura verzorgt, zoekt het bedrijf naar “ verladers die daadwerkelijk interesse hebben en er waarde aan hechten om hun transporten uit te voeren met de groene, doch blauw geverfde, Aventura.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.