Het schip is uit het sluizencompex gevaren toen de concentratie nafta in het water te hoog werd.(foto Hans Heiligers)
Vanmorgen heeft het Duitse mts Quellensee aan stuurboordzijde door nog onbekende oorzaak een gat van 20 bij 40 centimeter opgelopen. Daardoor liep een deel van de lading, nafta, in het water. Het gebeurde rond half vijf en kort voordat het schip de sluis bij Tiel wilde binnenvaren om via het Amsterdam-Rijnkanaal de reis richting Amsterdam te vervolgen.
Duikers onderzoeken de schade die onder de waterlijn is ontstaan. Vanwege het grote ontploffingsgevaar heeft de brandweer als eerste prioriteit ingezet op veiligheid. In de directe omgeving staan namelijk tientallen woningen. Er is zo’n 80 m3 (65 ton) nafta uitgestroomd. Afhankelijk van de uitslag van het onderzoek van de duikers wordt besloten hoe de zaak verder wordt aangepakt.
De scheepvaart werd gestremd, maar is inmiddels weer vrijgegeven.
(Hans Heiligers)
klik hier voor een filmpje op de website van Omroep Gelderland.
IVW staat overslag nafta naar ander schip toe
De Inspectie Verkeer en Waterstaat heeft een bijzondere machtiging verleend voor het overpompen van de lading. Dit is nodig omdat het schip nog steeds nafta verliest. Halverwege de middag was 90 van de in totaal 1100 ton weggelopen.
Met de bijzondere machtiging kan worden overgepompt in een gebied waar geen officiële overslaginrichting is met veiligheidsvoorschriften en brandvoorzieningen. De speciale voorwaarden zijn onder meer dat de slangen die gebruikt worden voor de overslag goedgekeurd zijn, dat er voortdurend toezicht is vanaf het dek en dat het achterdek tegen de wal ligt. Dan kan het personeel indien nodig onmiddellijk van boord gaan.
Pas in lege staat mag het schip naar de werf voor reparatie. IVW heeft het certificaat van onderzoek voorlopig ingetrokken. Hoe de nafta heeft kunnen ontsnappen is nog in onderzoek. Op verzoek van Justitie nemen IVW-inspecteurs – er zijn er vier aanwezig bij de Quellensee – monsters van de lading.