- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOp de radarSubsidies: Oud & Nieuw

Subsidies: Oud & Nieuw

- Advertentie -

Delen

Een goed begin van het nieuwe jaar voor binnenvaartondernemers die willen hermotoriseren!

Klopt, eerder dit jaar werd duidelijk dat het Rijk met een regeling komt om de aanschaf van Stage V-motoren en SCR-katalysatoren te stimuleren. EICB zal meewerken aan de uitvoering.

Waarschijnlijk opent de regeling in januari. Zodra dit zeker is communiceren wij daarover, ook kan men bij ons terecht met vragen via www.eicb.nl of  (010) 798 98 30.

Hoe effectief zijn dit soort subsidies eigenlijk in de praktijk?

Om hierop antwoord te kunnen geven moeten we even terugkijken op een in 2019 gesloten regeling. Sinds 2014 stelde het Rijk jaarlijks geld beschikbaar aan de sector via de subsidieregeling Innovaties Duurzame Binnenvaart (IDB). EICB was de uitvoeringsinstantie. Tijdens de onafhankelijke evaluatie werd onderzocht wat dit halve decennium innovatiesubsidies heeft opgebracht.

Er werden 45 projecten ondersteund met in totaal vier miljoen euro. In de eerste jaren was het budget bescheiden en de ondersteunde projecten klein van omvang. Halverwege de regeling bleek de animo sterk toe te nemen. Het ministerie reageerde alert door meer geld vrij te maken, wat leidde tot meer en nog grotere projecten. Een goede zet, vindt de evaluator.

Hij noemt de IDB bewezen stimulerend voor innovaties in de binnenvaart. Bijvoorbeeld de huidige toepassing van accu’s, varen op biobrandstof en GTL, warmteterugwinning, installatie van zonnepanelen en nabehandelings-technieken zijn stuk voor stuk innovaties waarvan de evaluator meent dat de huidige stand van de techniek deels te danken is aan IDB-projecten.

Mooi, nog andere wapenfeiten?

Jazeker, daarnaast werd in een IDB-project als eerste een Euro 6 vrachtwagenmotor gemariniseerd om de Stage V eisen te behalen. IDB-projecten die in de laatste jaargangen subsidie hebben gekregen lopen nog. Het gaat vaak om zero-emissie varen middels waterstof of elektriciteit. Hopelijk brengen ook deze projecten de staat van de techniek op die vlakken iets verder.

En natuurlijk slaagt niet ieder innovatieproject. Innoveren betekent immers ook risico’s nemen, de grenzen opzoeken. Maar toch kijkt EICB met een goed gevoel terug op de IDB. Hopelijk blijkt over enkele jaren dat de nieuwe regeling, in zekere zin de opvolger van de IDB, net zo succesvol is!

Niels Kreukniet’
projectmanager bij Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart

 

 

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -