Subsidie voor ‘De Freightforwarder’ gunstig voor binnenvaart

0

‘De Freightforwarder’, ‘de vouwcontainer’ en ‘United Austria CO2nnection’ ontvangen in totaal circa 650.000 euro voor duurzame projecten in de Rotterdamse haven. De voorstellen zijn gedaan in de eerste tenderperiode en moesten gericht zijn op efficiencyverbetering. Onlangs is de tweede tenderperiode gestart. Voor deze nieuwe periode stellen het Havenbedrijf Rotterdam en Deltalinqs 2,2 miljoen euro beschikbaar.

Freightforwarder
Initiatiefnemers Kühne + Nagel, Geodis Wilson, Maersk Line en APMT richten zich met het project ‘De freightforwarder’ op het beschikbaar stellen van informatie tussen verlader, expediteur, terminal en rederij ten gunste van de totale ketenefficiency. Hierdoor moeten het aandeel van binnenvaart en rail toenemen en de beladingsgraad omhoog gaan. Verder kunnen wachttijden verminderen en is een lagere emissie mogelijk.

De vouwcontainer kan ervoor zorgen dat lading van de weg naar het water verschuift en er minder leeg transport plaatsvindt.

Vouwcontainer
Holland Container Innovations, CARU Containers, Mac Andrews Holland, Caroz en Euroveen willen het transport efficiënter maken door transport van weg naar water te verschuiven en leeg transport te verminderen via inklapbare containers. Hiermee wordt een vervoersketen gevormd vanuit de regio Venlo naar Valencia en Bilbao in Spanje, waarbij in Nederland de binnenvaart wordt gebruikt. Deze kan uitgebreid worden tot een shuttle service. Ook is het mogelijk om via Groot Brittannië (Tilbury) naar Rotterdam te gaan.
Door de lagere retourkosten van de inklapbare container wordt multimodaal vervoer ten opzichte van het wegvervoer. De tijd- en kostenvoordelen lijken vooral aantrekkelijk voor retailers. Dit project moet dan ook als voorbeeld dienen voor andere bedrijven.

United Austria CO2nnection
United Austria CO2nnection wil een duurzaam spoorproduct tussen Rotterdam en Oostenrijk realiseren. Daartoe voegen de partners ECT, Cargo Austria en TX Logistik maritieme lading, continentale (petro)chemische lading en shortsea lading samen. Het combineren van drie ladingtypes komt nog niet veel voor omdat de treinoperatie hierdoor aanzienlijk complexer en dus ook duurder wordt. Het samenwerkingsverband denkt echter dat op de lange termijn de door het bundelen hogere beladingsgraad, hier tegen opweegt.
De dienst rijdt vier keer per week met een capaciteit van ruim 30.000 TEU per jaar. Tractie wordt verzorgd door een elektrische multisysteem locomotief. De shuttle zal zowel lading van weg naar spoor trekken als nieuwe lading voor Rotterdam.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.