De wereldwijde olieprijzen hebben na de daling van twee weken geleden hun verlies enigszins goedgemaakt. Brent Crude behaalde een winst van 4 procent op weekbasis en eindigde de week op $76,05 per vat. WTI (West Texas Intermediate) behaalde een winst van 3,7 procent op weekbasis en sloot de week af op $71,78 per vat.
De toegenomen volatiliteit in de wereldwijde oliemarkt is vooral te wijten aan de aanhoudende conflicten in het Midden-Oosten en de Russische oorlog tegen Oekraïne. Ook spelen de aankomende verkiezingen in de Verenigde Staten (5 november) en mogelijke renteaanpassingen een grote rol.
De onzekerheden door al die factoren maken het inprijzen van mogelijke scenario’s op middellange termijn moeilijk. Dat leidt tot sterkere prijsfluctuaties. Neerwaartse druk op de prijzen blijft boven de markt hangen door de afnemende importcijfers van China. Enige opwaartse prijsontwikkeling kwam voort uit het verder escalerende conflict tussen Israël en Iran, waarin Israël afgelopen weekend een vergeldingsaanval op Iran heeft uitgevoerd.
Door alle onzekerheid in de markt zijn de voorspellingen voor 2025 door enkele grote partijen verder naar beneden gesteld. Zo voorspelt Goldman Sachs een gemiddelde prijs tussen de $70 en $85 dollar per vat voor Brent Crude, en de Amerikaanse Bank een gemiddelde prijs van $75 per vat.
ARA
De vrachttarieven in het ARA-gebied hebben afgelopen week hun stijgende trend verder doorgezet. Desondanks sloten de vrachttarieven vrijdag 25 oktober af met een verlies. De vraag naar olieproducten en transport nam eerst sterk toe maar viel op vrijdag plots weg. Dit werd mede veroorzaakt door de vele vertragingen in de regio, de volgeplande agenda’s en het naderen van het einde van de maand.
Ondanks de afname bleef de vraag de beschikbare scheepscapaciteit in de zeehavens overtreffen, waardoor er gemiddeld hogere prijzen werden onderhandeld dn voorheen.
Rijn
Op de Rijn lieten de vrachten over het algemeen een dalende trend zien. Echter stegen de tarieven midden vorige week door een voorspelde lagere waterstand. Dat beperkt volle afladingen naar de meeste Rijn-bestemmingen, waardoor er meer schepen nodig zijn om aan de vraag naar olie en transport te voldoen.
Door de lagere waterstanden en de huidige situatie op de oliemarkt (contango, dus op termijn hogere prijzen), zijn de meeste marktspelers optimistisch en verwachten ze in de komende weken hogere vrachtprijzen.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 28 oktober 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €2,45 | €2,00 | €2,75 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €3,48 | €3,00 | €3,85 |
Antwerpen-Amsterdam | €4,46 | €4,00 | €4,70 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,84 | €3,60 | €4,00 |
Vlissingen-Rotterdam | €4,07 | €3,90 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,95 | €4,80 | €5,02 |
Gent-Vlissingen | €3,74 | €3,40 | €3,80 |
Gent-Antwerpen | €4,12 | €3,60 | €4,25 |
Gent-Rotterdam | €4,43 | €4,20 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €5,17 | €5,00 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €8,50 | €8,00 | €9,00 |
Dortmund | €11,00 | €11,00 | – |
Keulen | €9,50 | €9,00 | €10,00 |
Koblenz | €15,00 | €15,00 | – |
Frankfurt | €16,90 | €16,90 | – |
Mannheim | €17,20 | €16,70 | €17,70 |
Karlsruhe | €17,84 | €17,34 | €18,34 |
Straatsburg | €19,00 | €18,50 | €19,50 |
Bazel EUR | €20,81 | €20,31 | €21,31 |
Bazel CHF | 19,55 | 19,05 | 20,05 |