Supportersrellen lopen uit de hand en leiden tot een opstand van het volk. De opstand wordt neergeslagen, waarbij de halve stad wordt verwoest en 30.000 ‘relschoppers’ worden gedood. Waar gebeurd, in 532 in Constantinopel, nu Istanboel. Niet bij voetbal, maar bij wagenrennen. Dat je niet denkt dat hooligans een typisch modern verschijnsel zijn, of dit soort rellen betekenisloos. In die tijd was het normaal dat na de rennen de supporters op de vuist gingen en er vielen altijd wel een paar doden. Opmerkelijk is ook dat op die bewuste dag het oproer vooraf werd gegaan door spreekkoren op de tribunes.
Hoewel er nu in Istanboel prachtige gebouwen staan die er zonder die verwoestende opstand nooit waren gekomen, is het toch een aardige boodschap aan regeringen om een beetje te luisteren als het volk protesteert. Ook al klinkt het misschien onredelijk als schippers eisen dat niet ‘onder de kostprijs’ mag worden gevaren. ‘De kostprijs blokkades’, het kan zo de titel zijn van een Ludlum-boek (the Bourne Identity, The Osterman Weekend). Na de Haïti aardbeving volgde de Eyjafjallajökull aswolk en de Golf van Mexico mega-oliespill. Allemaal mediagevoelige rampen, om nog maar niet te spreken van ‘de Dam schreeuwer’. Op die manier krijgt de binnenvaart nooit een beetje aandacht. Het lijkt wel een complot, maar de gebeurtenissen hebben natuurlijk niets met elkaar te maken. De natuur gaat gewoon z’n gang en mensen maken fouten (hoewel er bij die olievervuiling ook wel weer sceptici zullen zijn, die beweren dat de mens niet verantwoordelijk is, olie is immers een natuurproduct).
Is het onredelijk om die nieuwe marktregulering te eisen? Nee, onredelijk is het niet als de markt zo zwaar is verstoord dat je bedrijf er aan dreigt te gaan. Je moet toch wat. Ik viel echter van mijn stoel toen ik hoorde dat de Franse regering hierin mee is gegaan. Zou dit de grote ommekeer zijn of is het de grap van de eeuw?
Het is natuurlijk maar een kleine stap op de wereldschaal waarop wij tegenwoordig plegen te denken, maar het is een reuzenschrede tegen de liberaliseringbeweging in, op Bevrijdingsdag nog wel. Niet dat er iets van terecht komt. Voordat welke overheid dan ook bevrachters en verladers gaat bekeuren omdat ze te weinig vracht betalen, zijn de voorgenomen schippersspreekkoren op de Dam al lang verstomd.