Maritiem Cluster Friesland en Nauplius Workboats leverden afgelopen week een 2511 Hydrolicer barge af aan Marine Harvest Scotland. Dat koos opnieuw voor Nederlandse kwaliteit. De ponton gaat dienst doen als drijvend werkplatform voor zalmkwekerijen in Schotland.
“Het is veel meer dan een ponton, door de geïnstalleerde systemen op de Hydrolicer barge”, vertelt Tjeerd-Wiebe Bijlsma, eigenaar van Maritiem Cluster Friesland. De ponton is speciaal ontworpen voor viskwekerijen. Alles is zo veel mogelijk rond en glad afgewerkt. “Er mag immers nergens vuil kunnen blijven zitten. Om extra schoon te kunnen werken is er apparatuur geïnstalleerd om alles te desinfecteren. De barge werkt immers in de voedingsindustrie”, aldus Gerrit Knol, naval architect bij Nauplius Workboats uit Groningen. “De hele constructie is bedacht om alles zo veel mogelijk antiseptisch te maken. Het minimaliseren van plekken waar resten achter kunnen blijven, is daar heel belangrijk.”
Besmetting uitsluiten
Net als bij de visfarmschepen zitten uitlaten en openingen in de romp aan bakboord, want met de stuurboordkant wordt afgemeerd bij de viskwekerij. Er is een trap aangebracht aan stuurboord om eenvoudiger van boord te kunnen stappen op de viskwekerij. Ook is de stuurboordkant naast de fenders afgewerkt met PE-platen om die zijde gemakkelijk schoon te kunnen houden, om mogelijke besmetting uit te sluiten.
In de constructie is rekening gehouden met de beschutting van de werknemers door een zogenoemd break water system. Knol ontwierp de ponton in nauwe samenwerking met bouwer Maritiem Cluster Friesland en de Schotse opdrachtgever. “De ponton heeft een groot glad werkdek. Het dek is geschikt voor een grote dekload tot 3,5 ton per vierkante meter.” stelt Knol.
Onderhoudsvriendelijk bouwen
Een uitdaging was volgens bouwer Bijlsma, het onderhoudsvriendelijk bouwen. “Tijdens het bouwen moet je continu scherp blijven op overbodige hoeken en randen waar vuil in kan gaan zitten. De klant eist het schoperen, ook wel metalliseren genoemd. Dat komt eigenlijk niet voor bij pontons, maar het is zeker een toegevoegde waarde aan het werkplatform dat zwaar gebruikt zal gaan worden. De kans op roest is een stuk kleiner bij beschadiging van de verflaag. Dat voorkomt weer vervuiling.”
De ponton is uitgerust met een pompkamer en een generatorkamer met een John Deere-generator. Daarnaast zijn er onderdeks brandstoftanks en watertanks aangebracht. Eveneens is de ponton uitgerust met navigatieverlichting, twee hydraulische AK34-kranen (4.560 kilo op 5,23 meter) en twee kaapstanders.
Op het dek komen twee vispompen te staan die de zalm op een milieuvriendelijke manier zonder chemicaliën, door spuiten met water, ontdoen van luizen. De vissen zwemmen door het systeem en de waterstraal spoelt de luizen van de vis. Marine Harvest Schotland gaf in juni de opdracht. De ponton werd binnen drie maanden ontworpen en gebouwd. Dagelijks eten wereldwijd zes miljoen mensen vis die door Marine Harvest Schotland is gekweekt.
Brexit
Maritiem Cluster Friesland en Nauplius Workboats zijn inmiddels goede bekenden voor de visfarms. Ondanks Brexit, die Nederlandse schepen duurder maakt, is er al weer een nieuwe opdracht binnen. Nu voor de bouw van een speciale uitvoering van type 1507 Utility Vessels. Ditmaal door Scottish Sea Farms van het eiland Orkney. Het bedrijf koos voor de Nederlandse bouwers vanwege hun kwaliteit en uitstekende reputatie.