De SP is verontwaardigd over het beleid van minister Schultz van Haegen om de veiligheid en duurzaamheid van de binnenvaart verder te verbeteren. Volgens Tweede-Kamerlid Eric Smaling doet de minister van Infrastructuur & Milieu te weinig tegen de ‘overdreven, door de CCR opgelegde nieuwbouweisen’ aan bestaande binnenvaartschepen.
Enkele reis naar de sloop
Smaling: ‘De binnenvaart is niet onveilig en is verreweg de meest duurzame manier van goederentransport. Door steeds strengere eisen op te leggen aan bestaande schepen – vooral de binnenvaartschepen tot 1000 ton – stuurt de minister veel schepen enkele reis naar de sloop.’
Volgens de SP is het van groot belang dat er voldoende diversiteit in de binnenvaartvloot blijft en dat ook de wat kleinere schepen een rol hebben binnen de gehele binnenvaartketen.
Eric Smaling. (foto SP)
‘De minister mag wel eens wat meer hartstocht ten toon spreiden voor de sector die in een markt opereert waar de prijzen onder druk staan en er steeds meer onnodig kostbare eisen worden gesteld aan schepen’, aldus Smaling.
‘Het roer moet om’
De SP-politicus wil dat Schultz Van Haegen daadkracht laat zien en het opneemt voor de binnenvaartondernemers. ‘Het roer moet om bij de minister! Er is overcapaciteit en de vrachtprijzen zijn te laag. Leg dan in ieder geval geen nieuwbouweisen op, dwing de schippers niet tot het nemen van een huisvuilabonnement, doe iets aan het slechte onderhoud aan vaarwegen en aanlegsteigers en zorg dat de brug- en sluisbediening weer mensenwerk wordt.’