Met het rondkomen van de financiering staat het licht definitief op groen voor de bouw van de tweede sluis op de linker Scheldeoever in Antwerpen. De kostprijs van de grootste sluis ter wereld wordt geraamd op 340 miljoen euro. De werkzaamheden starten in oktober.
Op de linker Scheldeoever werken het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen en de afdeling Maritieme Toegang van het Departement Mobiliteit en Openbare Werken van de Vlaamse overheid aan één van de grootste infrastructuurprojecten van de komende jaren in Vlaanderen, de tweede sluis op de linker Scheldeoever. Dat is het resultaat van het huidige regeerakkoord (2009-2014) waarmee de Vlaamse regering de infrastructuurnoden van onze havens in Antwerpen, Gent en Zeebrugge wil realiseren. De nieuwe sluis moet in 2016 operationeel zijn.
Cruciaal
De bouw van de nieuwe sluis is cruciaal voor Vlaanderen, zegt de Vlaamse minister Hilde Crevits van Mobiliteit en Openbare Werken. “De bouw van de Deurganckdoksluis op de linker Scheldeoever is nodig om de maritieme toegankelijkheid van het havengebied in Antwerpen te verbeteren. De toegankelijkheid van onze havens is cruciaal voor Vlaanderen. Zij zijn de eerstelijnsknooppunten die de mondiale stromen van goederen en personen bedienen. Bovendien behoren de havens tot de belangrijkste motoren van de Vlaamse economie. Onze zeesluizen spelen dus een vitale rol. Om grote schepen zonder tijdverlies te kunnen ontvangen, is de verdere uitbouw van de haveninfrastructuur en de uitbreiding van de maritieme toegang in alle havens noodzakelijk.”
Ambitieus
Investeringsholding ParticipatieMaatschappij Vlaanderen (PMV) treedt op als strategische partner en adviseur van de Vlaamse overheid en de havenbedrijven voor de planning van toekomstgerichte infrastructuurwerken via publiek-private samenwerking. PMV sloot daarvoor een samenwerkingsovereenkomst af met het Departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Om dat ambitieuze investeringsprogramma op stapel te zetten, richtte de Vlaamse overheid op 27 mei 2009 de Vlaamse Havens NV op. Die vennootschap zal voor elke te realiseren zeesluis in Antwerpen, Gent en Zeebrugge een dochteronderneming oprichten. Deze dochter is belast is met de aanleg van de nieuwe sluis en de terbeschikkingstelling ervan aan het betrokken havenbedrijf.
Bouwheer
Op 4 juli heeft Vlaamse Havens NV, samen met het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen, de speciale projectvennootschap Deurganckdoksluis NV opgericht. Zij treedt op als bouwheer en wordt eigenaar van de nieuwe zeesluis met aanhorigheden. De vennootschap geeft deze vervolgens gedurende twintig jaar in concessie aan het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen.
Deurganckdoksluis NV begint in oktober met de realisatie van de tweede sluis op de linker Scheldeoever van de Haven van Antwerpen. Er wordt in een bouwtijd van 53 maanden voorzien. De bouwopdracht wordt gegund aan de Tijdelijke Handelsvereniging Jan De Nul, CEI De Meyer, Betonac, Herbosch-Kiere en Antwerpse Bouwwerken.
Champions League
Antwerps havenschepen en voorzitter van het Havenbedrijf Marc Van Peel: “De tweede sluis is voor de verdere ontsluiting en ontwikkeling van de haven van Antwerpen op de linker Scheldeoever van zeer groot belang. Onze haven speelt al enige tijd in de Champions League van de Europese havens en zal deze toppositie behouden indien ze kan beschikken over de broodnodige basisinfrastructuur zoals goed werkende sluizen die afgestemd zijn op de schaalvergroting in het internationale scheepvaartverkeer. Onze maritieme toegankelijkheid werd dankzij de Scheldeverdieping al fel verbeterd, dankzij de tweede sluis kunnen we werk maken van de verdere ontwikkeling van de haven op de linker Scheldeoever.”