De vorige Subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw (SIS-regeling) heeft niet veel effect gehad. Niet op de innovatie-inspanningen en niet op de werkgelegenheid en de productie in de scheepsbouw. De SIS zorgde er voor dat van 2007 tot 2012 één tot twee schepen extra zijn gebouwd dankzij de garantieregeling. De 51 andere schepen die gesubsidieerd zijn, zouden ook zonder SIS wel gebouwd zijn. Dat staat in de externe evaluatie die Minister Kamp 14 november naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
Netherlands Maritime Technology onderschrijft wel de hoofdconclusies van het rapport, maar acht een nieuwe regeling toch cruciaal voor de concurrentiekracht van de sector. De branchevereniging pleit voor een aangepaste regeling die wel het gewenste effect van innovatiestimulering kan hebben door het wegnemen van de knelpunten.
Minister Kamp: twijfels aan nut SIS. (foto Rijksoverheid)
‘Innovatie is juist het thema waar de Nederlandse scheepsbouw zich in onderscheidt’, aldus NMT. ‘Mede door een keuze van nichemarkten heeft dit geresulteerd in een gezonde, toekomstgerichte en samenwerkende sector in een wereldwijde, keihard concurrerende, industrie. De SIS-regeling is een regeling waartoe de Europese Unie haar lidstaten heeft opgeroepen. Zonder deze regeling ontstaat, zeker voor hoogwaardige schepen, een oneerlijke en scheve markt.’ Andere landen hebben wel plannen om een sortgelijke regeling (weer) in te voeren in 2015.
Verbeterde regeling
NMT erkent dat de SIS-regeling in de huidige vorm slechts beperkt direct effect heeft op de investeringen in onderzoek, ontwikkeling en innovatie van de scheepsbouw en dat het een gering effect heeft op de productie en werkgelegenheid in de sector. ‘Een verbeterde en duurzame regeling is de komende jaren noodzakelijk om een gelijk speelveld, niet alleen in Europa maar ook daarbuiten, te waarborgen.’
Netherlands Maritime Technology zegt de handschoen op te pakken en in samenwerking met de overheid en op basis van de uitkomsten van deze evaluatie te streven naar een duurzame innovatieregeling. ‘Een meerjarige regeling, die innovatie bevordert in een strategische belangrijke en internationaal groeiende sector, en die kennis, werkgelegenheid en innovatief vermogen in Nederland wil concentreren.’
Wat is SIS?
Met subsidieregeling Innovatieve Scheepsbouw kunnen ondernemers in de scheepsbouwsector subsidie ontvangen voor ordergerelateerde innovatieprojecten. Het gaat om industriële toepassingen van technologisch nieuwe of aanmerkelijk verbeterde producten en processen:
– bij de bouw of verbouw van een schip
– de bouw van een drijvende en bewegende offshore-constructie