Koedood Dieselservice levert binnenkort de Sil-Jeske-B op. De hybride sleepboot is gebouwd in opdracht van BMS Towing uit Zierikzee. Zusterbedrijf BMS Seatowage gaat de boot inzetten voor allerhande duw- en sleepwerk op zee, in havens en op rivieren.
Er is een bestaand maar nieuw casco gebruikt, dat al een poosje bij Koedood lag te wachten op een passende bestemming. Het bedrijf uit Hendrik-Ido-Ambacht vond die in samenwerking met Wout Bouwman van BMS Towing. Voor de Sil-Jeske-B – genoemd naar de zoon en dochter van de directeur-eigenaar van BMS – is dat casco overigens wel helemaal aangepast.
‘We hadden meneer Bouwman, die al klant bij ons was, eigenlijk om advies gevraagd’, vertelt Gertjan de Gelder, salesmanager bij Koedood. ‘We wilden dat scheepje in de loze uurtjes gaan afbouwen en vroegen hem, om zijn expertise in de sleepvaart, hoe we het dan het beste konden uitrusten zodat het voor een potentiële koper interessant zou zijn.’
Samen zijn ze gaan brainstormen en toen ze aan het schetsen toe waren, werden Bouwman en De Gelder allebei steeds enthousiaster. ‘Hij over de lengte en breedte; ik over de mogelijkheden om onze kennis op het vlak van hybride voortstuwing toe te passen.’
Groter en breder
Uiteindelijk besloot Bouwman het casco zelf te kopen. Dat casco is vervolgens verbreed en verlengd en voorzien van een nieuwe opbouw en een aluminium stuurhuis (dat bijna 14 meter omhoog kan). De Sil-Jeske-B groeide zodoende van 23,30 x 7,00 meter naar 23,95 x 8,20 meter. Dat leverde de benodigde ruimte in de machinekamer en verbeterde de stabiliteit van de boot.
Ondanks het gebruik van een bestaan casco is zodoende een eindproduct gerealiseerd dat volledig conform de wensen van BMS Towing is uitgerust. Voor de aanpassing van het casco schakelde hij Scheepswerf Gebr. Kooiman uit Zwijndrecht in, die ook de afbouw verzorgde.
Eén ding is niet gewijzigd: het voornemen van De Gelder om de sleepboot hybride te maken. Zowel de voortstuwingsmotoren, de generatorsets als de elektromotoren/generatoren zijn door Koedood zelf geleverd. Het bedrijf vervult een voortrekkersrol als het om deze innovatie gaat. Zo voorzag het al eerder een sleepboot van hybride voortstuwing, de EDDY 1. ‘Deze techniek is fantastisch. Zeker voor een boot van het formaat van de Sil-Jeske-B.’
30 ton trekkracht
Het schip beschikt naast de gebruikelijke dieselmotoren voor de voortstuwing ook over elektromotoren, die eveneens de schroeven kunnen aandrijven. Een gecombineerde dieseldirecte plus elektrische aandrijving levert de maximale trekkracht van het schip. Die bleek bij de paaltrekproef maar liefst 30 ton te zijn. ‘Het extra vermogen is ook in het bovengebied goed te benutten.’
De elektrische aandrijving stelt het schip in staat om bij geringe snelheid en stand-by-werkzaamheden met 1 of 2 dieselgeneratorsets te werken, zonder gebruik van de hoofdmotoren. ‘Dat is economisch aantrekkelijk, want het brandstofverbruik gaat erdoor omlaag’, legt De Gelder uit. ‘Daarnaast is het ook milieutechnisch een aanzienlijke verbetering doordat de uitstoot eveneens vermindert.’
Indrukwekkend
Een extra voordeel is dat het vaartuig met deze aandrijving in staat is veel nauwkeuriger te manoeuvreren dan met de conventionele voortstuwing. Dat vergroot de efficiëntie en verkleint de kans op schade.
‘De prestaties van deze boot zijn indrukwekkend’, zegt De Gelder tot slot. ‘Hij kan duwen, hij kan trekken, hij kan alles. Het is werkelijk een multifunctioneel zeegaand schip geworden. Ze kunnen het wereldwijd voor alle activiteiten inzetten. Van anchor handling, tot assistentie bij de aanleg van windmolenparken en dive support.’