‘Navraag bij het Duitse ministerie leert dat men zich bewust is van het probleem’ van het tekort aan autoafzetplaatsen op de Rijn. Dat schrijft minister Schultz van Hagen (I&M) als antwoord op vragen van Lutz Jacobi (PvdA) over het gebrek aan mogelijkheden voor de binnenvaart om af te meren en de auto aan de wal of aan boord te zetten.
Het Tweede Kamerlid verwees daarbij naar een artikel en open brief aan de directeur van het Bundesanstalt für Wasserbau, van de hand van Johan de Witte en verschenen in De Binnenvaartkrant van 16 december 2014 (Autosteigers langs de Rijn: hot item!).
Bezwaren van omwonenden
De minister heeft de kwestie naar aanleiding van de vragen aan de orde gesteld in een gesprek met de Duitse federale overheid: het Bondsministerie voor Verkeer en Digitale Infrastructuur. ‘Men heeft mij meegedeeld dat er een programma loopt ter uitbreiding van het aantal ligplaatsen.’
‘Echter, de aanleg van dergelijke voorzieningen stuit vaak op bezwaren van omwonenden en gaat daarom langzamer dan gepland. Ik heb mijn contactpersoon bij de federale overheid ook gevraagd de signalen door te geleiden naar de verantwoordelijke regionale autoriteiten.’ Daarnaast zegt ze toe het belang van voldoende autoafzetplaatsen en ligplaatsen langs de Rijn in de CCR en de EU naar voren te brengen.
Veiligheid
Lutz vroeg de minister of het steeds verder toenemende tekort aan autoafzetplaatsen voor de binnenvaart inderdaad problemen met zich meebrengt voor de veiligheid aan boord, bemanningswisselingen, alsook het tijdig bedienen van bedrijven langs de Rijn, zoals De Witte schreef?
‘Als de sector een toenemend tekort aan autoafzetplaatsen in Duitsland constateert, is het goed dat men zich tot de betreffende autoriteiten richt en met concrete voorbeelden komt’, vindt Schultz. Maar ze voegt eraan toe: ‘In de Europese TEN-corridorstudies zijn geen specifieke Duitse ligplaatsknelpunten op de Rijn aangegeven, afgezien van Lobith op de Nederlands-Duitse grens.’
Belemmering
Schultz onderschrijft het belang van voldoende autoafzetplaatsen en ligplaatsen. Zelf pakt ze geconstateerde ligplaatstekorten in Nederland aan, meldt ze. ‘Een tekort aan autoafzetplaatsen kan, zoals ook aangegeven in de open brief, voor bemanningswisseling of om sociale redenen een belemmering vormen voor de binnenvaart.’
De minister verwacht dat de binnenvaart het tekort aan ligplaatsen ook zelf in Duitsland en bij de Europese Commissie in Brussel aankaart. Als het gaat om ligplaatsen en autosteigers in binnenhavens moeten de internationale binnenvaartorganisaties zich richten op de betreffende deelstaten.
foto: Crothincho-Fotolia