- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekSchudden

Schudden

- Advertentie -

Delen

Europarlementariër Peter van Dalen geeft met zijn commentaar op de voornemens van onze minister van I&M een leuke Rotterdamse zwieper aan het Europese havenbeleid met zijn leus uit het lijflied van Feyenoord. ‘Geen woorden maar daden’, zegt de ene politicus tegen de ander. Ze moesten buiten beeld wel allebei proesten van het lachen.

Niets ten nadele van politici, maar politiek bestaat uit woorden. Niet poetsen maar lullen. Erger is dat zowel in de beleidsvoornemens van Melanie – een half jaartje voorzitter van de Europese Transportraad – als in het commentaar van Peter van Dalen het woord ‘binnenvaart’ ontbreekt. Beetje pijnlijk, omdat Peter zich altijd zo loyaal tegenover de binnenvaart heeft opgesteld.

 

Icons_2015_EenPotNat

 

Daden voor vervoer over water? Dat kunnen we dus wel schudden. Boven het advies van de Nederlandse binnenvaart kun je zetten: Shaken not stirred. Ik heb overigens nog geen foto in het bedrijfstakplakboek gezien van Paul Goris en Roland Kortenhorst die eendrachtig Melanie Schultz het binnenvaartadvies toestoppen voor dit halfjaar EU-voorzitterschap.

Je moet het de collega’s van TLN meegeven; die hebben op een chique manier de positie van het wegvervoer verstevigd. Dat doen ze heel slim door de focus te leggen op het Level Playing Field. De vrije markt begint – onder zware druk van milieu en klimaat, absurde inkomensverschillen en zelfverrijking van enkelen – zo zoetjes aan een beetje uit de tijd te raken maar zeker liberale bestuurders als onze minister van I&M staan er nog bijzonder welwillend tegenover om het gelijke speelveld tot levensdoel te verheffen, dus daar kun je nog fijn mee scoren, zeker als andere organisaties geen tegengas geven.

Iets minder genuanceerd vliegt TLN uit de bocht door op te merken dat de Akte van Mannheim afgeschaft moet worden, maar het zou me tegenvallen van Melanie als ze daar niet
hoofdschuddend haar schouders over ophaalt. Het is het oude Cato-adagium dat by the way Carthago moet worden vernietigd. Als je het maar vaak genoeg herhaalt, lukt het wel een keertje.

Ik denk niet dat dat tijdens het voorzitterschap van Nederland gaat gebeuren. Het is te kort dag en bovendien begrijpt onze minister ook zonder advies van de binnenvaart wel dat vooral Nederland door onze nadrukkelijke aanwezigheid op de Rijn profiteert van de Akte, nog los van alle voor de hand liggende redenen om de vrije scheepvaart op de Rijn te handhaven.

Op zich wel een mooie kronkel waar het wegvervoer zich mee in de vingers snijdt. De Akte was in de 19e eeuw het schoolvoorbeeld van een succesvolle liberale markt en heeft onder andere twee wereldoorlogen overleefd. Dan kun je wel tegen een beetje schudden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -