Weinig is zo vervelend als lang zoeken naar een ligplaats en dan ontdekken dat alles bezet is. Tijdverlies, extra brandstofverbruik, ergernis en als je pech hebt ook nog een boete voor een vaartijdovertreding. Zoiets moet toch anders kunnen?
Er gloort hoop. Sterker nog, in de haven van Rotterdam werkt sinds eind 2014 het innovatieve Binnenvaart Ligplaats Informatie Systeem (BLIS). Daarmee kan een schipper in één oogopslag zien welke openbare ligplaatsen vrij zijn. Ook de haven van Amsterdam haakt in de loop van 2016 aan.
Het Rijk geeft een financiële bijdrage aan BLIS via het Programma Beter Benutten, dat deel uitmaakt van de vaarwegprojecten binnen Blauwe Golf Verbindend.
Hoe werkt BLIS?
Werken met BLIS is niet moeilijk. Het plaatje onderaan deze pagina illustreert dit. Danny de Roo, adviseur bereikbaarheid bij het Havenbedrijf: “Zodra je via internet op Blauwegolfverbindend.nl/kaart kijkt, kan je voor het hele havengebied zien welke ligplaatsen vrij zijn. Hiervoor gebruiken we de AIS-signalen die schepen tegenwoordig uitzenden. Op die manier weten we precies wáár een binnenvaartschip een openbare ligplaats heeft gekozen.”
“We maken iedere vijf minuten een BLIS-update met een kaart-overzicht van al onze 600 openbare ligplaatsen. Schippers hoeven zich niet apart aan te melden. Anonimiteit is verzekerd. Als je op de BLIS-site kijkt dan zie je alleen dát er ergens een x-aantal schepen ligt heeft en wat de maten van de gecombineerde schepen zijn. Maar de scheepsnamen zie je niet. Als je wil, kan je op de BLIS-kaart wel apart bekijken waar nog plek is voor schepen met gevaarlijke lading.”
Follow-up
BLIS biedt ook winst voor haven- en vaarwegbeheerder. Minder onnodige vaarbewegingen, minder uitstoot, betere benutting van ligplaatsen én de havenautoriteiten kunnen goed volgen waar het ligplaatsaanbod royaal of te krap is.
Binnenvaartondernemer Ronald Versloot van mts Admiral: “Ook in de tankvaart scheelt BLIS ontzettend veel tijd. Vooral wanneer we een kegelligplaats moeten vinden. Ik maak bij mijn collega’s de nodige reclame voor BLIS en krijg veel enthousiaste reacties.”
Het systeem is in Rotterdam sinds eind 2014 operationeel als pilot. De Roo: “We luisteren goed naar de gebruikerservaringen. Waar nodig zullen we BLIS verbeteren. Zo werken we mee aan het maken van een handige app.”
Amsterdam volgt spoedig en ook Rijkswaterstaat is bezig met de voorbereidingen voor een gelijksoortig ligplaatsinformatiesysteem. Danny de Roo: “Duwbakken zitten nog niet in BLIS. Samen met de duwvaartsector doen we nu een technische proef om met een robuuste informatie-tag ook duwbakken zichtbaar te maken. Dat kan leiden tot een DIS (duwbakken informatiesysteem), wat geïntegreerd kan worden met BLIS.”