- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekSchoon genoeg

Schoon genoeg

- Advertentie -

Delen

Waarom die aandacht voor Chemgas? Omdat dit bedrijf niet zomaar de 50-jarige leeftijd heeft bereikt, maar in het gasvervoer een expertise heeft opgebouwd die wereldwijd respect afdwingt.

Ik weet ook wel dat dit soort niches niet voor het oprapen liggen, maar het is een mooi voorbeeld van wat er mogelijk is, door met inzicht, deskundigheid en onvoorstelbaar veel lef te investeren in juweeltjes van schepen.

Ook al heb je niks met gasvervoer, dan nog kun je je optrekken aan wat Chemgas heeft neergezet. Geen visitekaartje van de binnenvaart maar een gedetailleerd affiche, en zoals het hoort anno 2015 in 3D.

Die laatste schepen van Chemgas varen op LNG. Nou ja, ze varen ook gewoon op diesel. Het blijkt goed te werken om twee soorten brandstoffen te gebruiken, waardoor je in staat bent zonder al te wereldschokkende risico’s te nemen, een veel schonere brandstof aan te wenden voor de voortstuwing. Daar is Chemgas niet uniek in, maar zeker met de dual fuel-zeeschepen is het een koploper.

 

Icons_2015_EenPotNat

 

LNG is aardgas maar zo koud gemaakt dat het vloeibaar is geworden. Dat is echt superslim. Het neemt 600 keer minder ruimte in dan aardgas en drie maal minder dan CNG; dat is gas dat in elkaar is geperst.

Het mooie van LNG is dat het in een dubbel geïsoleerde tank ook koud blijft en je hoeft het niet meer te koelen als je dat gas eenmaal zo koud hebt gekregen. De druk is gewoon atmosferisch, iets meer dan één bar.

Fantastisch hè? Het gaat nog verder. Gebruik je LNG als brandstof, dan daalt de uitstoot van stikstofoxiden met 95%, in combinatie met een elektromotor zelfs met bijna 100%. Fijnstof? Hetzelfde riedeltje. Uitstoot van zwaveloxiden is er gewoon helemaal niet meer.

Kooldioxide (broeikasgas) is een tikkeltje ander verhaal. Dat kan tot een kwart minder zijn en in combinatie met een elektromotor zelfs de helft. Maar je bent het niet kwijt. Aardgas is een fossiele brandstof. Het is niet volledig duurzaam.

We kunnen wel een stapje verder gaan en overschakelen op LBM (Liquified Bio Methane), hetzelfde spul maar dan gemaakt van biomassa. Dat wordt de volgende hype. Dus als je wilt dat je motor aan de CCR-eisen van 2075 voldoet, ga voor LBM.

Dat kan niet hoor, daar is nog niet genoeg van. Dat zal nog veel voetjes in de aarde hebben (je kan mensen geen honger laten lijden omdat wij hun oogst nodig hebben voor onze biomassa). LNG is voorlopig schoon genoeg. Subsidie op LNG? Onzin, het moet gewoon verplicht worden.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -