- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsSchepen opleggen of nieuwbouwgolf stoppen?

Schepen opleggen of nieuwbouwgolf stoppen?

- Advertentie -

Delen

De crisis lijkt de binnenvaart hard te treffen. Het tekort aan lading heeft de vrachtprijzen verder omlaag gedrukt. Dit ‘moeilijke jaar 2009’ is pas op een kwart en de organisaties roepen al om een oplegregeling. Tweede Kamer-lid Emile Roemer (SP) doet ook weer van zich spreken. Hij wil de komst van nieuwe schepen tegenhouden en stelt opnieuw een toerbeurt voor.

De overheid moet te hulp schieten. In een brief aan staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer & Waterstaat roepen de voorzitters van Koninklijke Schuttevaer, CBRB en Het Kantoor gezamenlijk haar hulp in om te voorkomen dat bedrijven in de binnenvaart na de zomer massaal failliet gaan. Er zijn spoedig ‘crisisafspraken’ nodig, volgens de drie organisaties.
Ze stellen om te beginnen een oplegregeling voor, waaraan schepen boven de 1.500 ton deel moeten nemen. Dat zou alleen kunnen na intensief overleg tussen de branche, de banken en de overheid. Niemand is gebaat bij kapitaalvernietiging door waardevermindering van de vloot als bedrijven failliet gaan. Zowel de banken als het Rijk (in verband met staatsgaranties) zouden daaraan verliezen.
Kleinere schepen worden van deze regeling uitgezonderd, omdat ze – volgens de brief – in de vaart moeten blijven in het kader van het ‘behoud van het kleine schip’.

Sloopfonds
Vervolgens stellen de organisaties voor om het geld uit het Europese sloopfonds (voor Nederland circa 33 miljoen euro) aan te wenden om de crisis in de binnenvaart te bestrijden. Hierover wil de branche overleggen met de staatssecretaris.
Waar mogelijk willen de organisaties voor de ondernemingen in de binnenvaart in de kosten snijden. Ze verzoeken ‘alle betrokken partijen’ de branche te behoeden voor lastenverzwaringen gedurende de crisis (bijvoorbeeld havengeldverhogingen) en dat speciale voorzieningen in havens worden getroffen voor het kosteloos afmeren van wachtende schepen. De staatssecretaris wordt bovendien verzocht coulance te betachten ten aanzien van de overgangsbepalingen (nieuwe technische eisen aan bestaande schepen).
Als laatste pleiten de organisaties voor verruiming bij de staatsgarantie, zodat er meer ruimte is voor de aflossing van schulden. “Door de staatsgarantieregels worden banken nu gedwongen vroegtijdig leningen terug te vorderen van binnenvaartbedrijven die onder normale marktomstandigheden floreren.”

Solidariteit
SP-Kamerlid Emile Roemer heeft schriftelijke vragen gesteld aan staatssecretaris Huizinga over de situatie in de binnenvaart. Hij vraagt haar wat ze gaat doen om te voorkomen dat de gezinsbedrijven in de binnenvaart in de problemen komen. Bovendien vindt hij dat de in aantocht zijnde 100 tot 200 nieuwe binnenvaartschepen beter niet aan de vloot kunnen worden toegevoegd. “Bent u bereid te onderzoeken hoe deze ‘nieuwe vloot’ voorlopig aan de wal is te houden totdat de economie weer aantrekt en de transportvraag weer voldoende groot is om deze extra concurrentie aan te houden?”

"Grote transportproblemen vanwege gebrek aan binnenschippers”

Ook vraagt hij haar te onderzoeken of op basis van coöperatieve solidariteit een vrijwillige toerbeurt kan worden opgetuigd en met verladers overleg te voeren over een minimumtransportprijs. Hij voorziet “op lange termijn leidt tot grote transportproblemen vanwege gebrek aan binnenschippers”.

Crisisdossier op internet
Het CBRB heeft op de eigen website een crisisdossier aangemaakt, waar alle actuele informatie over de ontwikkelingen in de crisis is na te lezen en waar alle mogelijke maatregelen ‘gelinkt’ zijn. Daar staan ook links naar de algemene maatregelen voor het midden- en kleinbedrijf waarvoor de overheid al stimulerende maatregelen heeft ingesteld.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -