Scheepvaart is op sociale media een zeer populair onderwerp. Op Facebook zijn er bijvoorbeeld tal van groepen die begonnen als verzamelplaats van foto’s en video’s, vaak voor liefhebbers van specifieke schepen, havens of tijdperken. Het stadium van ‘alleen maar plaatjes kijken’ hebben de meeste groepspagina’s achter zich gelaten.
Wat verder opvalt is dat de scheepvaartgroepen die al langer bestaan, vaak vele duizenden leden hebben. Soms zelfs meer dan 10.000. ‘Binnenvaartfoto’s uit het verleden‘ heeft er maar liefst 15.600 leden, ‘Binnenvaart sleepboten’ bijna 7.000 en ‘Historische schepen’ meer dan 7.800. Ook Vereniging De Binnenvaart is aanwezig op Facebook, met 13.200 leden.
Digitaal archief
‘Historische schepen’ maakte het afgelopen jaar een groeispurt door, met meer dan 1.000 nieuwe leden. Dat lijkt mede te komen omdat er binnen de groep veel variatie is wat betreft onderwerpen. Natuurlijk komen er veel foto’s voorbij van ‘schepen op leeftijd’, maar er is bijvoorbeeld een aparte rubriek over ‘havenhistorie’ en ook steeds meer modelbouwers weten de groep de laatste jaren te vinden.
Dankzij dergelijke groepen op Facebook is er online een imposant digitaal archief ontstaan met afbeeldingen van klassieke en in sommige gevallen ondertussen allang gesloopte schepen. Een waardevol archief, zeker voor liefhebbers van scheepvaarthistorie, dat alleen maar blijft groeien dankzij de input van de leden.
Vraagbaak
Maar de Faceboek-groepen zijn meer dan alleen een digitaal fotoalbum. Steeds vaker melden zich bij ‘Historische schepen’ mensen aan die zelf een groot deel van hun leven hebben gevaren, eigenaar zijn van een klassiek schip of bezig om een schip op te knappen. En dat zorgt dan voor een breed scala aan vragen die nu voorbijkomen.
Ook de beheerders merken dat. Ging het vroeger vaak om een zoektocht naar een oude foto, nu vragen leden net zo vaak om advies voor bijvoorbeeld het reviseren van een oude motor, zoekt iemand oude bouwtekeningen of informatie over mensen waar men vroeger mee gewerkt heeft op een bepaald schip.
Het kennisniveau is flink toegenomen dankzij de toeloop van mensen die zelf nog hebben gevaren met wat nu ‘varend erfgoed’ heet. De functie als vraagbaak is ongemerkt een extra meerwaarde aan het worden.
Door Arie Pieters
(Arie Pieters is een van de beheerders van de Facebook-pagina Historische Schepen’)