De crew van Trapps Wise in de haven van Roermond. Vlnr: Pierre Veelen, Pascal Kwakkernaat, Huub van Hal en Thomas Heijnen.(foto Noud van der Zee)

Trapps Wise  gaat voor digitalisering en automatisering in de scheepvaart. Pascal Kwakkernaat en zijn crew zorgen voor gereedschappen die toegang geven tot verkeersdata. Zij verzamelen, analyseren en combineren deze data. Op basis van deze gegevens kan de schipper aan boord van zijn schip tijd, geld en brandstof besparen.

Ook binnenhavens kunnen hun voordeel doen met de innovatieve werkwijze van Trapps Wise. De provincie Limburg heeft het bedrijf gevraagd de binnenhavens van Blueports Limburg – Gennep, Venray, Weert, Venlo, Roermond, Leudal, Maasgouw, Sittard-Geleen, Stein en Maastricht – te digitaliseren. Hoog op het werklijstje staat de inning van havengelden. Pascal Kwakkernaat, directeur van Trapps Wise zegt: “Tot voor kort liep er nog een havenmeester met een verrekijker rond in één van de Limburgse binnenhavens en keek in de haven en op de Maas naar geparkeerde en voorbijvarende schepen. Hij schreef dat op in zijn boekje en registreerde dat. Wij hebben een eigen AIS-systeem ontwikkeld en gaan die registratie in Limburg automatiseren. In die havens gebeurde dat tot voor kort nog maar met mondjesmaat.

Trapps Wise heeft nu deze kans aangegrepen en gaat de binnenhavens van Limburg digitaliseren. “In elke haven is ons systeem geïnstalleerd. Ons AIS-systeem heeft een heel hoge updatefrequentie van de schepen.  We kunnen deze nauwkeurig volgen en vaarpatronen ontdekken.”

Dashboard

Huub van Hal, softwarespecialist: ”Met ons dashboard in combinatie met de schippersapp houden we in real time de schepen in de gaten door middel van ons AIS-signaal. We kunnen dan zien waar het schip zich bevindt, naar toe vaart en hoe laat het ergens aankomt. We kunnen berekenen hoe laat een schip bij een sluis arriveert. Na de sluis wordt het onduidelijker, de schipper weet niet of hij de sluis mee heeft of tegen of hoe lang de doorvaart bij een sluis duurt. Met de ontvangen signalen willen we de schipper helpen het scheepvaartverkeer beter af te stemmen. En een betere aansluiting voor hem in de vaarroute bewerkstelligen. Als de schipper in de buurt van een haven komt, moeten de diensten aan wal klaar staan om hem te ondersteunen. Bijvoorbeeld bij het lossen van het schip of zorgen voor walstroom. Wat wij doen, maakt het werk van de schipper makkelijker, omdat er zo minder tijd verloren gaat. Dat is de essentie van ons werk. Wij willen de schipper beter informeren. Als hij een haven binnen vaart, moet hij de regels van dat gebied direct toebedeeld krijgen. Als zijn schip ’s avonds om 10 uur een haven binnenloopt en wij weten de positie van zijn schip en hebben alle gegevens van dat schip op een rijtje, dan kunnen we zeggen: we hebben voor jou nog een ligplaats vrij. Hij hoeft maar een deel van de havengelden te betalen: alleen kostenverblijf. Het maakt uit of je voor een keer de haven aandoet of vaste klant bent. Op deze wijze kan de schipper zijn kosten verlagen. Als hij ’s morgens de haven weer verlaat, moet hij van de administratieve rompslomp verlost zijn. Zo willen wij automatiseren voor de schipper met betrekking tot communicatie en verslaglegging.”

Pascal Kwakkernaat: “Het dashboard geeft inzicht over het scheepvaartverkeer rondom de opstoppingen – vertragingen – in Limburg. Maar er is al belangstelling voor ons systeem getoond vanuit België en Duitsland.  Door de ontvangen data uit het Trapps Wise AIS-systeem te combineren met andere data, zoals die van barge terminals en verladers, kun je de aankomsttijden van schepen nauwkeuriger voorspellen, het laden en lossen beter plannen en vervolgens kan het transport over de weg en spoor beter aansluiten. Ook voor overheden is deze data waardevol voor het localiseren van structurele vertragingen en het reguleren van het scheepvaartverkeer. In feite faciliteren we alle organisaties die betrokken zijn bij de binnenvaart.”

Showcase

“De showcase is Blue Ports Limburg, maar in de toekomst gaan we samenwerken met 4Shipping en Panteia binnen het consortium van het ‘Rhombusplan’. In Nederland valt het Rhombusplan onder Topsector Goederenvervoerscorridors Zuidoost, waarbij betrokken zijn het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de provincies Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Zuid-Holland en het Havenbedrijf Rotterdam. Wij leveren data-gedreven intelligente services voor de partners en schippers, maar ook voor alle logistieke bedrijven, die hun krachten willen bundelen om zodanig de samenwerking onderling te bevorderen en zo hun bedrijfsmatige doelen te realiseren.

Belgische binnenhavens aan het Albertkanaal hebben zich ook al aangesloten bij Blue Ports. Dat zijn Meerhout, Beringen, Geel en Lanaken. We gaan een Belgische Trapps Wise opzetten om die havens dezelfde faciliteiten te gunnen als de Nederlands-Limburgse. Daarnaast zorgt het voor ons wellicht voor nieuwe subsidiemogelijkheden.”

Pascal Kwakkernaat: “In Antwerpen willen ze lijndiensten voor binnenschepen opzetten. Met ons AIS-systeem kunnen wij bepaalde scheepspatronen ontdekken. Dat gebeurt als een schipper dezelfde route vaart en dezelfde havens aandoet. Een schipper vaart van Genk naar Born en vervolgens naar Venlo. Waarom zou hij niet in Born inladen, als hij toch naar Venlo vaart? Als je dat patroon ziet, dan kun je ook leegvracht terugdringen. Schepen kunnen beter in lijnvracht varen dan ze kriskras door elkaar te laten krioelen. Op deze wijze zit er geen cohesie, geen samenhang in. Wij proberen met data deze samenhang inzichtelijk te krijgen. Dan wordt het interessant voor een verlader. Hoe meer je op een schip kunt zetten, des te goedkoper het voor de schipper is, die route te varen. En in dit geval niet meer leeg terug te varen.”

Havengebied Limburg

Trapps Wise is gevestigd op de Brightlands Smart Services Campus in Heerlen. Pascal Kwakkernaat: “Een ideale plek om partijen te vinden, die met ons mee willen werken. Wij hebben KPN en Universiteit Maastricht als sparringpartners, vooral op het gebied van big data en hoe je die op een zinvolle manier verzamelt, analyseert en combineert. Trapps Wise heeft ook contacten gelegd met BLN Schuttevaer en die belangenorganisatie heeft ons geholpen met waardevolle feedback van de schippers zelf.”

Nico Evens, coördinator van BLN Schuttevaer ZON, reageert desgevraagd: “Ik heb Kwakkernaat een aantal keren gesproken en gezegd: kijk daar of daar eens naar. Een havengebied á la Rotterdam van Papendrecht tot Vlaardingen met dezelfde regels kan waardevol zijn. Ik heb van de provincie Limburg vernomen, dat ze overwegen een havengebied Limburg te willen realiseren. Dan kom je een stap dichterbij. Als de havens aan elkaar haken en als Blue Ports daar een functie in kan vervullen. Als zich dan een uniform systeem aandient, dan kan dat daar een positieve rol in spelen.”

DOOR NOUD VAN DER ZEE

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.