Volgens de sectorprognose voor Transport en Logistiek van ABN AMRO valt de eerste schade van de coronacrisis voor de binnenvaart mee. De belangrijkste schade werd veroorzaakt door de terugval in het Duitse achterland, met name de staalindustrie. Tijdens de crisis hield vooral het vervoer van bouwmaterialen het gemiddelde redelijk in stand. Voor later dit jaar verwacht de bank dat juist die bouwmaterialen terug gaan vallen als gevolg van de stikstofproblematiek.

De prognose beaamt dat de binnenvaart is geraakt door de coronacrisis. Het rapport is opgesteld door Albert Jan Swart, sectoreconoom Industrie, Transport en logistiek bij ABNAMRO. Hij vervolgt: “Het vervoerde gewicht in tonnen nam in de eerste zes maanden af met zo’n 4,5 procent (jaar-op-jaar). Aan het begin van het jaar daalde het ladinggewicht al, vermoedelijk vooral door de structurele afname van kolenoverslag die samenhangt met de energietransitie. Vanaf maart kreeg ook de containervaart het moeilijk, gezien de daling van containeroverslag in de Nederlandse zeehavens.

In het tweede kwartaal lag het vervoerde ladinggewicht zo’n 5,5 procent lager (jaar-op-jaar). Het aantal containereenheden (TEU) daalde met zo’n 3,5 procent (jaar-op-jaar). Het vervoer van kolen, ertsen en chemische stoffen naar de Duitse industrie moet eveneens flink lager hebben gelegen. De Duitse auto-industrie was immers van half maart tot half mei gesloten. De daling van het vervoerde ladinggewicht kan inderdaad vooral worden verklaard door een afname van droge bulk, waaronder deze grondstoffen vallen. In april en mei daalden de doorvoer en de afvoer van droge bulk naar het buitenland met zo’n 20 procent. De daling van het vervoerde ladinggewicht kan dus vooral aan de problemen in de Duitse industrie worden toegeschreven.”

Bouwprojecten

“Het vervoer van bouwmaterialen bleef vermoedelijk redelijk op peil doordat veel bouwprojecten doorgang konden vinden. Ook hebben overheden infraprojecten eerder laten uitvoeren omdat het op de wegen heel rustig was. De tankvaart heeft in het tweede kwartaal goede zaken gedaan doordat tankschepen werden gebruikt als drijvende opslag voor de flink in prijs gedaalde ruwe olie. Al met al valt de daling van het vervoerde ladinggewicht nog mee. In juni herstelde het vervoerde ladinggewicht al iets en kwam de daling uit op ruim 2 procent.

Dit gedeeltelijke herstel is vermoedelijk van tijdelijke aard. Vanaf het vierde kwartaal krijgt Nederland naar verwachting te maken met een afnemende bouwproductie, onder andere als gevolg van de stikstofcrisis. Bouwmaterialen zijn goed voor ongeveer de helft van het door de binnenvaart vervoerde ladinggewicht. Wel zorgen enkele grote projecten voor veel vraag naar binnenvaartcapaciteit, zoals de aanleg van windmolens op het IJsselmeer. Dat kan de gevolgen van de stikstofcrisis enigszins verzachten.”

 

 

Article bottom ad

1 reactie

  1. Volgens mij kijkt de heer Swart in een glazen bol. De binnenvaart is heel hard geraakt!! Misschien is dit in het aantal gevaren tonnen niet terug te zien, maar de vrachten waren en zijn nog steeds zeer laag. Dus vraag ik me af waar en bij wie de heer Swart zijn informatie vandaan heeft gehaald.
    Misschien bij kantoren die een subsidie hebben gekregen (terecht of onterecht) zien de cijfers er hetzelfde uit. Maar bij de binnenvaartschippers zeker niet.

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.