Routeplanner voor transport over water

0

Het Bureau Voorlichting Binnenvaart introduceert een online routeplanner voor het verladende bedrijfsleven. Met The Blue Road Map kunnen verladers online hun weg vinden via het water.

Het is de eerste vrij toegankelijke online routeplanner. Hij berekent zowel de mogelijkheden voor containervervoer als voor bulkvervoer.

Reisadvies

De overzichtelijke tool kan routes berekenen in Nederland, België, grote delen van Duitsland en Noord-Frankrijk. Na het invoeren van een aantal basisgegevens (herkomst, bestemming, soort en hoeveelheid lading) krijgt de verlader een reisadvies.

Wilco Volker, marketingmanager bij het BVB vertelt: ‘Het BVB krijgt vrijwel wekelijks vragen als: “Kan ik van A naar B over water?”, “Wat is de dichtstbijzijnde terminal of haven?”, “Wat is de reistijd op een bepaald traject?” Deze informatie was tot voor kort moeizaam te vinden op het internet. Dat maakte de stap naar het vervoer over water minder transparant. The Blue Road map geeft eenieder die zich oriënteert op de mogelijkheid om goederen over water te vervoeren op een hele praktische manier de eerste antwoorden.’

 

Maatwerk

Het daadwerkelijke toepassen van binnenvaart in de logistieke keten blijft echter maatwerk. Voor vervolgstappen of gedetailleerd advies op maat kunnen verladers contact opnemen met de logistiek experts van het BVB.

Die experts hebben jarenlange ervaring met het begeleiden van bedrijven naar het water. Na eerdere succesverhalen maakten deze week weer twee verladers bekend meer over water te gaan vervoeren. Nutricia en Rubber Resources zien in the Blue Road een toegevoegde waarde voor hun logistieke keten.

Deze transities zijn mede tot stand gekomen door logistiek advies en bemiddeling van het BVB. Doelstelling van het BVB is om meer geïnteresseerden in de binnenvaart over de streep te trekken en de routeplanner zal hier zeker aan bijdragen.

 

Uitbreiden

De betaversie van the Blue Road Map heeft het BVB samen met softwareontwikkelaar Cofano uit Sliedrecht gebouwd. De routes die worden berekend zijn afhankelijk van een breed scala aan factoren. Zo wordt rekening gehouden met scheepstypen, type vaarwegen en verschillende kruissnelheden.

Het BVB wil de routeplanner in fases verder uitbreiden. Niet alleen op het gebied van infrastructuur, ook qua functionaliteiten. Hierbij wordt gedacht aan het toevoegen van containerlijndiensten, tankvaartterminals en het berekenen van de CO2-besparing.

blueroadmap

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.