Klaas van der Mast en Olaf Ouwerkerk willen de haven meer onder de aandacht brengen van de Rotterdammers. Dat doen ze met de introductie van Havendrop. Het eerste doosje met de licht zoute drop overhandigden de ondernemers op 22 oktober aan Richard van der Eijk, Director Communications & External Affairs bij Havenbedrijf Rotterdam.
Havendrop is stoere drop waar je met je klauwen niet vanaf kunt blijven, in de vorm van herkenbare haveniconen en afgemaakt met een vleugje zeezout, aldus Van der Mast en Ouwerkerk. Zij richtten een jaar geleden Waro Daro op, een op-en-top Rotterdamse leverancier van relatie- en eindejaarsgeschenken. De bedrijfsnaam is een ouderwetse Rotterdamse uitdrukking als antwoord op vragen naar de bekende weg.
Historische band
Rotterdam is een havenstad, maar in de stad merk je daar nog maar weinig van, vinden de twee. “De kade bij Hotel New York is één van de weinige uitzichtpunten in de binnenstad waarvandaan wij Rotterdammers en toeristen tegenwoordig een blik kunnen werpen op onze haven. Mijn zoon van 5 heeft geen idee welke belangrijke rol deze haven speelt voor onze stad. Het is niet zichtbaar voor hem,” zegt Olaf Ouwerkerk.
In de 20e eeuw is de historisch nauwe band tussen de stad en haven sterk veranderd, doordat de havens zich steeds verder van de stad hebben verplaatst in de richting van de Noordzee. Goed voor de leidende positie van de haven en voor de economie, slecht voor de band tussen de haven en de stad.
Trots gevoel
Klaas van der Mast en Olaf Ouwerkerk vinden dat de – van oorsprong – nauwe band tussen de haven en de Rotterdammers de afgelopen jaren is verzwakt en willen met de lancering van de Havendrop het gevoel van trots voor de haven herstellen en een ode brengen aan de 180.000 medewerkers die dagelijks werkzaam zijn in de Haven van Rotterdam.
Richard van der Eijk, die het allereerste doosje Havendrop in ontvangst nam, omarmt het initiatief: “Er gebeuren zoveel prachtige dingen in de haven van Rotterdam, maar doordat de haven wat verder van de stad is af komen te staan, is het minder zichtbaar geworden voor de Rotterdammer. Havendrop speelt daar positief op in en is nog lekker ook.”
Ludiek
“We brengen de Rotterdamse haven symbolisch weer een beetje dichterbij de Rotterdammer met de lancering van Rotterdamse Havendrop. We hopen dat het Rotterdammers nieuwsgierig maakt en het op een ludieke manier de liefde voor de haven versterkt, want liefde gaat door de maag, nietwaar?” aldus Klaas van der Mast.
Havendrop is voor 3,95 euro te koop via de website van Waro Daro.