Rondvaartondernemers richten een stichting op om de brugbediening op de Vecht buiten het seizoen zelf te regelen, tegen een lager tarief dan de gemeente rekent. Een onlangs afgeronde pilot lijkt een succes.
Het vaarseizoen op de Vecht is van 31 maart tot 1 november. Buiten die maanden is de bediening van de bruggen alleen mogelijk als je die 24 uur van tevoren aanvraagt. De kosten zijn volgens de rondvaartondernemers hoog. Na overleg in de regionale branchevereniging richtten Arjan van der Hoek (rederij De Tijd) en Wim Kleine (rederij Stichtse Vecht) een stichting op. Tijdens een drie maanden durende pilot bedienden zijn de zeven bruggen, tussen Vreeland en Maarssen.
“Tijdens het vaarseizoen bedient ODV Maritiem de bruggen op de Vecht. Buiten het seizoen moet de bediening aangevraagd worden en dat kost 180 euro voor een tijdvak van drie uur”, vertelt Kleine. “Die kosten konden volgens ons met de helft omlaag.”
Belangenvereniging
Als hij met gasten vaart vraagt hij per persoon 20 euro. Met kleine groepen is de brugbediening doorberekenen erg veel geld, wat een tocht duurder maakt. Dat kan niet uit in het winterseizoen. Om die reden is er overleg geweest met de andere rondvaartreders in de Belangenvereniging Organisatie Passagiersschepen Gooi en Vechtstreek.
De belangenvereniging overlegt met de gemeente Stichtse Vechten, de provincie en het waterschap over de nautische belangen. Zij worden met raad en daad gesteund door Andries de Weerd van Koninklijke BLN-Schuttevaer.
In totaal varen er twaalf rondvaartschepen op de Vecht en met de Loosdrechts Plassen meegerekend zijn het vijftien schepen. De voorbereidingstijd was kort, de pilot draaide dit jaar van januari tot en met maart. Er waren meer bedieningen dan ze vooraf verwachtten. In maart hadden ze op zes brugbedieningen gerekend, het werden er 51. In februari passeerden 31 schepen de bruggen en in januari zes. Daarnaast moesten de bruggen ook voor onderhoud bediend worden.
Andere gebruikers
De stichting was ook nog eens verplicht een verzekering voor het hele jaar af te sluiten voor de bruggen. Voor drie maanden was niet mogelijk. Hierdoor waren de kosten verhoudinsgewijs veel hoger dan gepland.
De beide reders zien grote kansen om de brugbediening aantrekkelijker te maken. ook voor andere gebruikers, zoals jachtwerven en makelaars in schepen. Voor volgend jaar willen zij meedingen in de aanbesteding van de gemeente voor de brugbediening. Naast de winst voor de rondvaartbedrijven is er ook winst voor de veiligheid op het Amsterdam-Rijnkanaal te behalen. In de pilot is gebleken dat meer mensen kiezen om het Amsterdam-Rijnkanaal in de winterperiode te mijden met jachten.
Stichtse Vechten komt de ondernemers met de pilot tegemoet. Erik Broeke, beleidsadviseur Water en Groen voor de gemeente stelt: “De proef verandert weinig aan het beleid van de gemeente. Je moet buiten het seizoen 24 uur van tevoren bediening aanvragen, wij spelen het door aan de brugwachters.”
Het was een korte proef, die de gemeente nog gaat evalueren. Het was voor Stichtse Vechten nu nog niet goedkoper. “Later dit jaar neemt de gemeente een ambtelijk besluit over de uitvoering in de toekomst van het bestaande beleid en de mogelijkheid voor de reders om de bediening zelf voort te zetten.”
Beste,
Worden de bruggen aankomend jaar 2023 nog steeds door jullie bediend?
Wat zijn de kosten per schip voor één bediening?
Met vriendelijke groet,
Evertjan Graeff