Rijkswaterstaat gaat een tijdelijke dam bouwen bij de zwaar beschadigde stuw Grave. Die komt achter de stuw te liggen. Hiermee wil de vaarwegbeheerder scheepvaartverkeer op de Maas tussen Sambeek en Grave weer mogelijk maken. Dat maakte Rijkswaterstaat vanochtend bekend. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart. Over twee weken kan er weer gevaren worden.
Tegelijk met de realisatie van de tijdelijke dam werkt Rijkswaterstaat aan het definitieve herstel van de stuw. De beschadigde jukken worden vanaf de bovenstroomse zijde verwijderd en zijn inmiddels besteld. Voor het repareren van de betonnen steunbokken wordt de beschadigde stuw op termijn tijdelijk drooggezet. Rijkswaterstaat verwacht dat het werk dit ruim een half jaar zal duren.
Experts van Rijkwaterstaat hebben met steun van externe deskundigen twaalf verschillende mogelijkheden bestudeerd. Een tijdelijke dam benedenstroom van de stuw kwam als beste uit de bus. Een belangrijk voordeel is dat de stuwvloer en de rivierbodem bovenstrooms bereikbaar blijven, zodat er voldoende ruimte is voor het definitieve herstel.
Tijdelijke dam
De dam bestaat uit verschillende formaten breuksteen en wordt vanaf het water geleidelijk opgebouwd. De dam wordt aangesloten op de bestaande pijlers van de noordelijke stuw-opening en krijgt een hoogte van circa 5,60 meter en een breedte van circa 30 meter.
De bouw van de tijdelijke dam start deze week. De aanvoer van materiaal en materieel is gisteren na het besluit direct gestart. Met deze dam herstelt Rijkswaterstaat het waterpeil in de Maas tussen Grave en Sambeek, maar garandeert de dienst ook de waterveiligheid bij schommelingen in de aanvoer van water.
Waterpeil geleidelijk verhogen
Tijdens de realisatie van de tijdelijke dam, laat Rijkswaterstaat het waterpeil geleidelijk stijgen. Dit moet met beleid gebeuren, zodat woonboten en jachten los kunnen komen van de rivierbodem en met het waterpeil mee stijgen. Als het water weer op het normale peil van 7,90 meter boven NAP is, kan er weer gevaren worden tussen Sambeek en Grave.
Snelle afbouw
Deskundigen hebben twaalf scenario’s doorgerekend. Belangrijke criteria zijn volgens Rijkswaterstaat waterveiligheid, technische haalbaarheid (rekening houdend met het definitief herstel), bodemgesteldheid, hinder voor scheepvaart en omgeving en de snelheid van aan- en afbouw. De dam moet snel ontmanteld kunnen worden omdat het waterpeil van de Maas snel kan stijgen bij regenval stroomopwaarts.