- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRhenus Schub 1 kan weer verder

Rhenus Schub 1 kan weer verder

- Advertentie -

Delen

Wärtsilä heeft op de duwboot Rhenus Schub I één van de zwaar beschadigde hoofdmotoren vervangen door een remanufactured motor. Rhenus PartnerShip wilde de motor met krukasschade vervangen door eenzelfde type motor met CCR2-certificaat, waardoor de rederij in aanmerking komt voor subsidie. De Wärtsilä Deutz SBV8M628 (Wärtsilä D628) wordt niet meer nieuw gebouwd en daarom viel de keuze op een gereviseerde motor van Wärtsilä.

Die motor voldoet aan alle wensen van de rederij en kan in de bestaande machinekamer worden geplaatst, waardoor het schip niet hoeft te worden aangepast. Met deze zo goed als nieuwe motor kan de Schub 1 opnieuw twintig tot dertig jaar varen. De verwachte brandstofbesparing bedraagt 7 procent.

‘Remanufactured’
Een remanufactured motor is een bestaande motor die door revisie en aanpassingen in bijna nieuwe staat wordt opgeleverd. De motor is interessant geprijsd ten opzichte van een nieuwe en heeft een snelle levertijd (drie tot zes weken).
De motor heeft een nieuw bouwjaar, nieuw motornummer en nul draaiuren, waardoor hij als nieuwe motor verzekerd kan worden. Doordat de motor voldoet aan de laatste wet- en milieueisen kunnen reders en eigenaren in aanmerking komen voor subsidie. In Nederland wordt dit geregeld door middel van de Energie-investeringsaftrek (EIA). Om in Duitsland in aanmerking te komen voor subsidie moet de vervangende motor onder de 30 procent zitten van de grenswaarde van fijn stof (0,2 g/kWh).

Vier weken
De Wärtsilä D628 werd in Schiedam in de Rhenus Schub 1 geplaatst. De levertijd van order tot vervanging inclusief de uitbouw en inbouw heeft in totaal vier weken geduurd. Na de geslaagde proefvaart is de Rhenus Schub 1 nu weer vaarklaar.

(foto’s Wärtsilä)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -