RheinWerke, de gezamenlijke dochter van energiebedrijf RheinEnergie en Stadtwerke Düsseldorf, gaat samen met havenbedrijf RheinCargo de walstroomvoorzieningen voor de binnen- en passagiervaart in de havens van Keulen, Neuss en Düsseldorf uitbreiden.
In de haven van Keulen kan de binnenvaart nu al gebruik maken van 11 walstroomkasten, de zogenoemde SchiffsTankE. Ze staan vlak bij de binnenstad, aangezien bewoners daar vaak klaagden over geluidsoverlast door draaiende generatoren.
Volgens Christoph Preuß, woordvoerder van RheinEnergie, maken steeds meer binnenschippers gebruik van deze faciliteiten. De registratie en bediening zijn zo simpel mogelijk gehouden. ‘Je kan de laadfaciliteit binnen 20 minuten activeren door met een normale mobiele telefoon een sms-berichtje te sturen. We hebben de handleiding voor de registratie en bediening in 4 talen opgesteld.’
In Keulen komen er op termijn nog meer laadfaciliteiten voor binnenschepen bij, maar de locatie en het aantal zijn nog niet bekend. Voorlopig is het afnemen van walstroom in Keulen gratis.
Hotelschepen
In Keulen-Niehl worden 7 walstroomkasten voor hotel- en passagiersschepen gebouwd in het havenbekken waar deze schepen overwinteren. Walstroomvoorzieningen voor de passagiersvaart zijn technisch complexer dan die voor binnenschepen. Dit heeft te maken met het grote energieverbruik van passagiersschepen, zegt Preuß.
De walstroomkasten in Keulen-Niehl worden gecombineerd met watervoorziening en een snelle toegang tot internet. De installatie van de eerste kasten is inmiddels van start gegaan. Hotelschepen kunnen er deze winter voor het eerst gebruik van maken. Volgend voorjaar zouden er 3 tot 4 kasten ter beschikking staan.
“Schone stroom”
In de havens van Neuss-Düsseldorf staat 1 walstroomkast voor vrachtschepen en (sinds kort) 1 voor passagiersschepen. Ook gebruikers van de jachthaven kunnen walstroom benutten. Volgend voorjaar komen er 3 walstroomfaciliteiten voor hotel- en cruiseschepen bij.
Via walstroom ontvangen de schepen “schone stroom”. RheinWerke wil het concept ook uitrollen naar andere steden en gaat het als businessmodel in de markt zetten.