De modernisering van de westelijke bak van de scheepslift op het Elbe-Seitenkanal in Lüneburg/Scharnebeck loopt vertraging op. Zoals het er nu naar uitziet zal de bak niet in juni 2020, maar pas eind maart 2021 weer beschikbaar zijn.

De medio jaren zeventig gebouwde scheepslift wordt momenteel voor 70 miljoen euro grondig gemoderniseerd. De westelijke bak is sinds maart 2018 voor de scheepvaart gestremd. Tijdens de renovatie kunnen binnenschepen alleen de oostelijke bak gebruiken om het hoogteverschil van 38 meter tussen Elbe-Seitenkanal en Elbe te overwinnen.

Betonschade

De aannemer heeft vastgesteld dat de betonschade aan de westelijke bak veel omvangrijker is dan verwacht. De renovatie zal hierdoor maanden langer duren. Om de werkzaamheden aan de scheepslift te versnellen heeft de vaarwegbeheerder al extra capaciteit vrijgemaakt, maar dit kan niet voorkomen dat het project nu forse vertraging oploopt.

Nieuwe sluis

De scheepslift in Scharnebeck verwerkt zo’n 40 binnenschepen per dag. Eerder deze maand lag ze dagenlang stil door een schade aan de stuw van Geesthacht op de Elbe. Hierdoor daalde ook het waterpeil op het Elbe-Seitenkanal. Ruim negentig binnenschepen lagen te wachten voor de scheepslift. Het duurde meerdere dagen tot de file opgelost was. De Duitse overheid heeft plannen om ten westen van de scheepslift een 225 meter lange sluis te bouwen voor het schutten van schepen tot 135 meter en koppelverbanden. Vaartuigen van deze lengte kunnen de scheepslift niet passeren, aangezien de bakken slechts 100 meter lang zijn.

(Foto: WSA Uelzen)

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.