- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRegionalisering bevoegdheden bezorgt Belgische schipper meer papierwerk

Regionalisering bevoegdheden bezorgt Belgische schipper meer papierwerk

- Advertentie -

Delen

Er heerst nog veel onduidelijkheid over de regionalisering van de binnenvaartbevoegdheden in België. Sectorvertegenwoordigers vrezen dat de administratie van binnenschippers nog complexer gaat worden.

‘Wij vragen al meer dan een jaar om mee aan tafel te mogen zitten, maar er wordt veel over ons hoofd heen beslist’, zegt Sabrina Kegels, voorzitter van de Algemene Schippersbond. ‘We vrezen dat we straks met een aantal zaken geconfronteerd worden zonder dat we zeggenschap hebben gehad.’
In het kader van de zesde Staatshervorming blijft de federale overheid tot eind dit jaar een aantal binnenvaartbevoegdheden uitvoeren. Daarna moeten de gewesten het overnemen. De administratieve rompslomp dreigt toe te nemen, zegt Kegels. ‘De binnenvaart is een kleine branche met veel regelgeving. Waarom dan de bevoegdheden nog verder regionaliseren? Men maakt het ons met één politieke pennentrek een stuk moeilijker.’

Kostprijsberekening
De Algemene Schippersbond is lid van het Kenniscentrum Binnenvaart Vlaanderen (KBV), dat afgelopen weekend tijdens de Open Scheepvaartdagen een nieuwe dienst voor schippers lanceerde om hun kostprijs te berekenen. Voor honderd euro kunnen schippers zich laten begeleiden bij het in kaart brengen van hun inkomsten en uitgaven. Op basis hiervan worden de bedrijfscijfers van de binnenvaartonderneming anoniem nagerekend.
Schippers krijgen een document met hun kostprijs, dat ze kunnen gebruiken bij onderhandelingen over de vrachttarieven of kredietaanvragen. Wanneer uit de analyse blijkt dat een schipper in financiële problemen dreigt te komen, wordt hij zonder bijkomende kosten doorverwezen naar een boekhoudkundig adviseur. Voor juridisch advies kan men terecht bij binnenvaartjurist Mark De Decker.
In laatste instantie kan het KBV ondernemers doorverwijzen naar faillisementspreventie. Het Kenniscentrum gaat binnenkort opnieuw in gesprek met een aantal banken. ‘De binnenvaart staat bij de meeste banken nog steeds op een laag pitje. Maar we willen laten zien dat er wel degelijk potentieel zit in de sector.’

Het waren weer drie gezellige en informatieve dagen in Antwerpen. De volgende Open Scheepvaartdagen vinden in maart 2016 plaats. (foto Sarah De Preter)


Enquête

De activiteiten van het KBV zijn gericht op de professionalisering van de sector. ‘Van schippers ondernemers maken’, luidt het motto. Via een enquête brengt het KBV momenteel in kaart waar de knelpunten van binnenvaartondernemers zitten en hoe men de sector het best kan ondersteunen. Er worden regelmatig informatiebijeenkomsten georganiseerd. Zo geeft Marc De Decker op 24 oktober op het Kerkschip in Antwerpen een toelichting bij de nieuwe Belgische kostprijswet voor de binnenvaart.

Havenbedrijf
Ook het Havenbedrijf Antwerpen stelde dit jaar tijdens de Open Scheepvaartdagen zijn dienstverlening aan de binnenvaart centraal. Op de stand stonden medewerkers van de Havenkapiteinsdienst, die verantwoordelijk is voor de scheepvaartbegeleiding. Schippers konden bij verkeersleider Guido Engelsma en dokmeester Lieve Troch terecht met hun vragen over ligplaatsen, havengelden, afzetmogelijkheden voor de auto enzovoort.
Dergelijke praktische vragen en problemen kunnen ook altijd per e-mail worden doorgestuurd naar het Havenbedrijf: [email protected]. ‘Hoe meer meldingen we krijgen, hoe beter we actie kunnen ondernemen’, aldus Engelsma en Troch.

(Sarah De Preter)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -