- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsReddingboot voor binnenwateren

Reddingboot voor binnenwateren

- Advertentie -

Delen

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) krijgt de beschikking over een nieuwe klasse reddingboot. Het 9-meter schip, gebouwd in Noorwegen, is specifiek bestemd voor reddingwerk op het binnenwater.

De reddingstations Huizen en Dordrecht krijgen als eerste de beschikking over een nieuwe boot van de Nikolaas-klasse.
De KNRM heeft lang gewerkt met standaardtypes reddingboten die in alle vaargebieden inzetbaar waren, van binnenwater tot Noordzee. De nieuwe klasse is specifiek voor gebruik op de binnenwateren. De reddingboot is gebouwd door Mare Safety AS uit Ulsteinvik in Noorwegen. De boot van het type AV 900 is al ruim 210 keer gebouwd en heeft zijn sporen verdiend. De reddingboot is op een aantal zaken aangepast aan de eisen van de KNRM. Zo is er een vierde zitplaats gemaakt, navigatieapparatuur ingebouwd, een tweede marifoon en radar geplaatst.

De keuze voor deze nieuwe reddingboot werd bepaald door een aantal specifieke kwaliteiten. Ten eerste de (geredden)capaciteit. Op het binnenwater varen onder andere watertaxi’s en fast ferry’s. Die schepen hebben relatief veel mensen aan boord en vragen om een reddingboot met een capaciteit van 20 personen, exclusief bemanning. De KNRM spreekt bewust over ‘capaciteit’ en niet over ‘gereddencapaciteit’, omdat die capaciteit minstens zo vaak nodig zal zijn voor het vervoeren van collega-hulpdiensten: GGD, brandweer en duikers.
Ten tweede biedt de nieuwe klasse hoge snelheid (34-35 knopen) en een grote trekkracht. Op het binnenwater bestaat de hulpverlening veelal uit het lostrekken en slepen van jachten. Daarnaast wilde de KNRM een waterjetaandrijving, vanwege de goede manoeuvreerbaarheid en de veiligheid voor de drenkelingen. En als laatste het kostenaspect. Deze reddingboot is goedkoper dan een Atlantic-type en vergt minder onderhoud.

Geheel in de KNRM-traditie wordt de klasse aanduiding bepaald door de naam van het eerste schip. In dit geval is dat Nikolaas Wijsenbeek (1977-1994). Nikolaas Wijsenbeek was een jonge en enthousiaste zeiler die door een tragisch ongeval overleed. Zijn ouders willen met de schenking van deze reddingboot hun zoon in dierbare herinnering houden. De eerste boot van deze klasse, tevens naamdrager, met de naam Nikolaas Wijsenbeek, gaat naar Huizen, de tweede naar Dordrecht. Daar krijgt de boot de naam KBW 1910, naar de schenker en tevens sponsor van het reddingstation Koninklijke Boskalis Westminster nv.

Nikolaas-klasse
Lengte: 8,75 meter
Breedte: 3,30
Diepgang: 0,60
Bemanning: 4
Capaciteit: 20 geredden
Motorvermogen: Volvo D6 435 pk, i.c.m. Ultra 377 waterjet
Snelheid: 35 knopen

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -