BDB-voorzitter Martin Staats, EBU-voorzitter Paul Goris (CBRB) en Reinhard Klingen, afdelingsleider vaarwegen en scheepvaart in het Duitse verkeersministerie, hebben vanochtend (dinsdag 25 september) de zesde editie van de vakbeurs Shipping Technics Logistics in Kalkar geopend. Klingen bracht goed nieuws mee voor de binnenvaartsector in Duitsland en Europa.
Aan het Duitse Masterplan Binnenschifffahrt, een nieuw raamwerk voor de binnenvaart, wordt hard gewerkt. Werkgroepen buigen zich onder meer over de infrastructuur, vergroening van de vloot, subsidie voor het inbouwen van schone motoren, de toekomst van kleinere schepen, digitalisering, personeel, nieuwe logistieke concepten en het beter betrekken van de binnenvaart bij logistieke ketens. De eerste voorstellen zullen eind dit jaar publiek worden gemaakt. Klingen heeft er ook vertrouwen in dat de Duitse binnenvaartrechten (de Schifffahrtsabgaben) dan toch per 1 januari 2019 worden afgeschaft, hoewel dit niet is meegenomen in de conceptbegroting voor 2019.
Over de conceptbegroting wordt op dit moment druk gediscussieerd in het Duitse parlement. Op 8 november vindt de zogenaamde ‘Bereinigungssitzung’ plaats en wordt de begroting definitief gemaakt. Volgens Klingen ziet alles ernaar uit dat dan ook het afschaffen van de vaartrechten op Duitse vaarwegen per 1 januari 2019 een feit zal zijn.
Hij riep de sector wel op om ook de komende dagen nog duidelijk te laten blijken dat dit essentieel is voor de binnenvaart. Martin Staats is blij dat er met het Masterplan Binnenvaart vooruitgang wordt geboekt. Dat is nodig als antwoord op de ‘wind of change’ die door de sector waait.
Paul Goris vertelde over de nieuwe stichting Inland Waterway Transport in Brussel, waarmee de sector op Europees vlak veel sterker vertegenwoordigd is dan in het verleden. Dat is nodig, zei ook Staats: “Regelgeving wordt steeds meer Europees. We moeten voorkomen dat zoiets als de nieuwe motorenrichtlijn NRMM ons nog een keer gebeurt.”
foto: Sarah De Preter