- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsPleidooi voor interne baan naar Maasvlakte 2. Mét binnenvaart!

Pleidooi voor interne baan naar Maasvlakte 2. Mét binnenvaart!

- Advertentie -

Delen

“Een deel van het voordeel van de prachtige Maasvlakte 2 wordt niet benut, als de interne baan tussen Maasvlakte I en Maasvlakte 2 niet tijdig wordt verlengd naar de nieuwe terminals die volgend jaar operationeel zullen zijn. De kosten van de verlenging zal in de tientallen miljoenen euro lopen, maar daarvoor kan een oplossing komen.”

De Maasvlakte 2 in wording. (foto Aeroview)

Dat zei voorzitter Albert Thissen van de Vereniging Rotterdamse Cargadoors (VRC) donderdag 30 mei voor de opening van de netwerkbeurs Shiplink in Rotterdam door havenwethouder Jeannette Baljeu. Thissen volgt als directeur van Hapag-Lloyd Benelux de ontwikkeling van Maasvlakte 2 op de voet. 
Baljeu is het met hem eens dat de Maasvlakte 2 optimaal moet worden ingericht en dat een interne baan met aansluitingen voor met name binnenvaart en spoor daarbij hoort. Een werkgroep, onder voorzitterschap van het Havenbedrijf Rotterdam, met terminal operators, logistiek dienstverleners en binnenvaartvertegenwoordigers overlegt al over de wenselijkheid van een interne baan, een mogelijk verdeelcentrum tussen de ECT-terminal en zowel de huidige als de nieuwe APM Terminal en RWG op Maasvlakte 2 voor containers die door binnenschip en trein worden aan- en afgevoerd.

Wel of niet te laat?
Thissen wees in die context ook op de empty container depots die profijt zouden kunnen hebben van aansluiting met de interne baan. Hij geeft critici gelijk dat het denken over die interne baan aan de late kant komt, maar niet te laat zal zijn als de werkgroep na de zomer daarover beslissingen neemt. De aanleg van Maasvlakte 2 vindt hij namens de VRC-achterban een goede zaak. “De nieuwe capaciteit schept ruimte voor groei voor de komende decennia. Terminal operators RWG en APMT hebben klanten en zullen hun business cases vast goed hebben gedaan.”
Voor de VRC staat het vast dat Maasvlakte 2 – evenals destijds bij de bestaande Maasvlakte het geval was – voor de toekomst is gebouwd en er niet binnen afzienbare tijd sprake zal zijn van overcapaciteit bij de terminals. Daarvoor waarschuwt ECT eer op keer.

Port Package
Het Port Package, het voorstel van Europees Commissaris Siim Kallas om meer lading naar zuidelijke Europese havens te verleggen, wekt bij de VRC bevreemding. Noord-Europese havens bedienen immers twee derde van industrieën en consumenten die in Noordwest-Europa werken en wonen.
De suggestie vanuit Brussel dat havenbeheerder HbR zou concurreren met private partijen en daarom vennootschapsbelasting moet gaan betalen, wijst de VRC van de hand. Heffing van vennootschapsbelasting zou niet alleen onterecht zijn, maar ook leiden tot een lager investeringsniveau en hogere kosten voor de gebruikers van de haven.
Thissen: “De Nederlandse regering moet dat in Brussel uitleggen. Transparantie is goed, dus zouden Europese havens in het algemeen moeten aangeven hoe ze gefinancierd worden. Laat de Europese Commissie onderzoeken en duidelijk aangeven waar er onterechte concurrentie plaats heeft doordat havens geen vennootschapsbelasting hoeven te betalen, maar wel concurreren met private partijen. Het zou toch te gek zijn als juist Brussel er voor zorgt dat er een unlevel playing field komt voor Rotterdam!”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -