- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekOp de radar“PLATINA 3 bundelt kennis voor toekomstgerichte binnenvaart”

“PLATINA 3 bundelt kennis voor toekomstgerichte binnenvaart”

- Advertentie -

Delen

Begin januari is PLATINA 3 van start gegaan; een meerjarig Europees beleidsondersteunend project dat onder leiding staat van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB). Het wordt gefinancierd vanuit het Europese Horizon 2020 innovatiebudget. Coördinator Martin Quispel, als senior expert projectmanager verbonden aan het EICB, geeft een toelichting.

Wat is het doel van dit nieuwe project?
PLATINA 3 richt zich op het bij elkaar brengen van kennis en expertise. Op basis van inzichten worden maatregelen en acties benoemd die nodig zijn om binnenvaart klaar te maken voor de toekomst. Het gaat om onderwerpen zoals vergroening en energietransitie, klimaatverandering, autonome binnenvaart en meer vervoer over water. Alle aspecten komen aan bod, zoals de schepen, infrastructuur, bemanning, de rol van verladers en de wet- en regelgeving. De verschillende landen en partijen in de binnenvaart worstelen veelal met dezelfde vragen. Wat moet er gebeuren om milieudoelstellingen te halen? Hoe zorgen we voor meer vervoer over water? Dit project zorgt voor eenduidig beleid en maatregelen en acties.

Martin Quispel, projectmanager bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart. (foto EICB)

Welke partijen zijn er nog meer bij betrokken?
PLATINA 3 is een samenwerking tussen dertien Europese partijen, met als kerngroep EICB, het IWT Platform, de Centrale Rijnvaart Commissie en viadonau. Andere partners zijn bijvoorbeeld STC Group, Maritieme Academie Harlingen, Koninklijke BLN-Schuttevaer, Inland Navigation Europe en European Shippers’ Council. De rivier commissies voor Rijn en Donau spelen een belangrijke rol om hun lidstaten te betrekken.

Wat maakt PLATINA 3 bijzonder?
Dit is het enige Europese project dat alle binnenvaart-partijen bij elkaar brengt op deze schaal. In het verleden ging het regelmatig fout. Dan had Europa een mooi plan, maar waren de lidstaten het onderling oneens of was er geen overeenstemming met de binnenvaartsector. Nu we ‘iedereen’ bij elkaar brengen, zullen aanbevelingen die gezamenlijk ontwikkeld worden een betere kans van slagen hebben. Wanneer we de krachten bundelen van alle landen is ook de kans op financiële middelen voor de sector vanuit Europa groter dan wanneer je als land of partij individueel opereert.

 

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -