Philips Lighting kiest voor binnenvaart

0

Philips Lighting vervoert al zijn exportcontainers die vanuit het distributiecentrum in Roosendaal met Maersk Line overzee gaan voortaan per binnenvaartschip naar de Rotterdamse haven. Het gaat om circa 600 containers op jaarbasis.

De exportcontainers zullen voortaan per binnenschip naar de Maersk-terminal in Rotterdam gaan. (foto Roy Borghouts)

Deze modal shift vanaf de weg bespaart het concern 80.000 wegkilometers en voorkomt 200 ton CO2-uitstoot. Ter compensatie zou anders een bos met 5000 bomen, zo groot als 24 voetbalvelden nodig zijn.

Geen extra kosten
De overstap van Philips is de uitkomst van een gezamenlijk met Maersk Line en Havenbedrijf Rotterdam uitgevoerde pilot. De drie partijen hebben succesvol onderzocht wat nodig is om containers op een andere manier dan over de weg van Roosendaal naar de Rotterdamse Maasvlakte te transporteren. Randvoorwaarde voor Philips daarbij was dat het alternatief niet tot extra kosten zou leiden.
De gevonden oplossing houdt in dat Philips de containers per vrachtwagen naar de extended gate van Maersk Line in Moerdijk brengt. Van daar uit gaat de lading onder verantwoordelijkheid van de rederij per binnenvaartschip naar de deep sea-terminal in Rotterdam.

A15 loopt vol
Naast milieuwinst heeft de modal shift ook belangrijke voordelen qua bereikbaarheid. Havenbedrijf Rotterdam verwacht tussen nu en 2035 een verdrievoudiging van het achterlandvervoer van de haven. De komende jaren gaat in Rotterdam bovendien de A15 op de schop.
Krzysztof Przesmycki, Global Commodity Strategy Manager bij Philips zegt: “Wij doen deze modal shift met het oog op de toekomst. Congestie blijven wij voor, met duurzaamheid als belangrijke incentive.”
Kees Berkhof, Key Client Manager Maersk Line vult aan: “Je kunt als bedrijf wachten totdat de A15 volloopt, maar dan ben je feitelijk te laat. Met andere klanten van ons willen wij graag een zelfde proces in.”
Donald Baan, Business Manager Logistiek van het Havenbedrijf Rotterdam: “Zowel uit het oogpunt van bereikbaarheid als duurzaamheid wordt een modal shift van de weg naar de binnenvaart en het spoor de komende jaren een absolute noodzaak.”

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.