De Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) waarschuwt de binnenvaartsector voor het falen van mechanische overvulbeveiligingen op tankschepen. De IVW wijst op andere mogelijkheden om te meten hoe vol een tank zit, zoals laser, sonar en ultrasoon geluid. Het is aan de branche om te bepalen in welke gevallen welke manier van meten het meest geschikt is.
De Inspectie komt tot deze waarschuwing na onderzoek naar een overloper op een tankschip op 7 augustus 2007. Bij het overpompen van stookolie van de ene naar de andere tank bleek de overvulbeveiliging niet te werken doordat de vlotter door oude olie zat vastgekoekt aan de geleiderstang. Door de opgebouwde druk scheurde de ladingtank open en gingen honderden liter stookolie overboord.
De schipper pompte de lading intern over om het schip een gunstigere ligging te geven, maar zag daarbij over het hoofd dat de te vullen tank al bijna vol was. De Inspectie is van mening dat bij de voorbereiding van het overpompen aan boord de schipper door de grote hoeveelheid werkzaamheden niet alleen te werk mag gaan of minimaal moet werken met een checklist om het risico van fouten zo klein mogelijk te houden.
In 2008 waren er tenminste negen incidenten met falende mechanische overvulbeveiligingen.