Binnen de pilot Papier-arm varen heeft de containerbinnenvaart op kleine schaal gevaren met een elektronische vrachtbrief in plaats van een papieren versie. Die vrachtbrief werd ook samengesteld uit informatie die de overheid – vooral de Douane – al eerder ontvangen had.
Papier-arm varen versnelt de verwerking van de inhoud van containers en de laad-/los-instructies. De proef toonde aan dat elektronische documenten veel efficiënter en sneller verwerkt kunnen worden. Hergebruik van eenmaal geleverde informatie zorgt voor lagere administratieve lasten en minder fouten. Zowel de overheid als het bedrijfsleven hebben hier voordeel van.
Hergebruik van informatie
Elektronische officiële documenten winnen terrein. Zowel in Nederland als in Europa stuurt de overheid steeds meer aan op het hergebruik van eerder ontvangen informatie. Maar tegelijkertijd gelden er inde transportwereld nog steeds veel regels die uitgaan van papieren documenten als basis voor handling, controle en transport.
Het uitvoeren van de pilot had daarom nogal wat voeten in de aarde. Rijkswaterstaat spreekt van ‘een leerzaam proces’. Voor Rijkswaterstaat zelf, maar ook voor de veiligheidsregio, politie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), de Douane en terminals en barge-operators. ‘De pilot heeft de voordelen bewezen: meer inzichten, meer mogelijkheden voor risico-gestuurd handhaven, veel snellere en betere informatiedeling bij calamiteiten.’
Wie is eigenaar van het document?
Een elektronisch document is een goed alternatief als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan. Met het uitvoeren van de pilot is bijvoorbeeld ontdekt dat het duidelijk moet zijn wie de eigenaar van het document is en dat veranderingen onderweg goed traceerbaar moeten zijn.
De resultaten van de pilot worden overgedragen aan de regiegroep Single Window en Transport, aan het NLIP en aan de werkgroepen van Europese River Information Systems (RIS).