Op 18 augustus voer politievaartuig P99 met (te) hoge snelheid door het Merwedekanaal. De hekgolf overspoelde de belendende tuintjes. Schippers die via de marifoon contact zochten met de bemanning van de boot, werden genegeerd. Daarna gebeurde vrijwel hetzelfde op het Amsterdam-Rijnkanaal. Pas na de waarschuwing van een schipper minderde de politieboot vaart. De ASV verwijt de politie onnodig risico’s te nemen.
Op telefonische klachten van schippers over dit gedrag van de politie werd niet gereageerd. Een brief van de ASV over het onderwerp werd wel beantwoord. Aanvankelijk wilde de politie ook uitleg komen geven bij de ASV-najaarsvergadering, maar dat bleek niet mogelijk. Nu stelt Ed Hogervorst MBA, sectorhoofd Dienst Infrastructuur bij de Politie voor om bij de volgende ASV-vergadering, voorjaar 2016, toch in gesprek te gaan met de schippers.
Er wringt iets bij de schippers van de ASV. Uit het antwoord van de politie aan de ASV blijkt dat er niet bepaald sprake was van ‘noodweer’. De P99 zou worden ingezet bij SAIL in Amsterdam en was opgehouden in Gorinchem omdat de bemanning het vaartuig eerst schoon moesten maken. Vervolgens hadden ze haast en werd gepoogd tijd te winnen.
Uit een onderzoek van de politie naar dit incident blijkt: ‘Op het Merwedekanaal is met verhoogde vaarsnelheid gevaren om tijd te kunnen winnen. Toen de politiemedewerker B. zag dat de hekgolf over de naast het kanaal gelegen tuinen liep, heeft zij direct haar collega M. gewaarschuwd waarna de snelheid werd teruggebracht.”
De ASV: ‘Wij kunnen begrijpen dat de politie in spoedgevallen andere keuzes moet maken. Maar daar scharen wij de aanwezigheid bij SAIL niet onder. Ook wij kennen dit soort haastklussen als we ons moeten melden om te laden of te lossen of als er een stremming of spitssluiting voordoet die wij voor willen zijn. Ook voor dat soort redenen hebben handhavers doorgaans geen begrip, logischerwijs. Wordt dat nu van ons uit naar u toe wel verwacht? De wet is er toch voor ons allemaal?’
Marifoons
Er werd niet via de marifoon geantwoord door de politie omdat één van de drie marifoons niet werkte. Ook daar neemt de ASV geen genoegen mee: ‘Iedere schipper is verplicht de marifoon uit te luisteren en dat hoor je ook te checken. Als 2 marifoons het wel doen begrijpen wij helemaal niet waarom er niet gereageerd is. Er staat in uw schrijven niets waaruit wij op kunnen maken welke stappen er gezet zijn om dit in de toekomst te voorkomen.’