Overtreffende trap van groen

0

Damen Shipyards Group werkt de eerste LNG-aangedreven Damen EcoLiner-binnenvaarttanker. De EcoLiner is ontwikkeld omdat er in de binnenvaart behoefte bestaat aan zuiniger schepen, terwijl tegelijkertijd de uitstoot moet worden teruggedrongen. Het EcoLiner-ontwerp combineert conventionele, beproefde technieken met duurzame innovaties, zoals een luchtgesmeerde romp, een gas-elektrisch schroefasvoortstuwingssysteem en een van de eerste Flex Tunnels van Van der Velden.

Dit innovatieve schip gaat volgens Damen voor een besparing op de brandstofkosten zorgen tot 25 procent. Omdat het project als onderdeel van het LNG Masterplan Rijn-Main-Donau bijdraagt aan een groenere transportsector, wordt het vanuit het TEN-T-programma met ruim 1,1 miljoen euro ondersteund door de Europese Unie.

 

Afbouwen

Onlangs zijn bij onderzoeksinstituut MARIN uitgebreide tanktests van het nieuwe ontwerp uitgevoerd, waaruit inderdaad bleek dat de EcoLiner zeer zuinig is. Volgens Simon Provoost, productdirecteur Binnenvaart bij Damen Shipyards, waren de tests heel belangrijk om te kijken hoe de combinatie van de verschillende innovaties in de praktijk uitpakte. Op basis van de uitkomsten brengt Damen de EcoLiner, die een laadvermogen krijgt van 3.040 m3, met vertrouwen op de markt.

Het casco is gebouwd op de Roemeense werf van Damen. ‘Nu de tests bij MARIN naar tevredenheid zijn afgerond, kunnen we de EcoLiner in Nederland afbouwen. We zijn al in gesprek met een aantal geïnteresseerde partijen. Brandstof is een van de grootste kostenposten in de binnenvaart, dus als rederijen 20 procent of meer hierop kunnen besparen, is dit heel interessant voor hen.’

 

LNG

‘Elk onderdeel van de EcoLiner is erop gericht om brandstof te besparen’, vervolgt Provoost. ‘Samen met het feit dat het schip vaart op LNG in plaats van op diesel, zorgt dit ervoor dat de EcoLiner veruit het meest groene binnenvaartschip van Europa is. Het wordt steeds belangrijker voor rederijen en opdrachtgevers dat zij duurzaam opereren en voorbereid zijn op de “groene corridors” volgens de emissievoorschriften voor de binnenvaart.’

 

Innovaties

De belangrijkste innovaties aan boord van de EcoLiner op een rij:

·       ACES-luchtsmering zorgt voor een aantoonbare besparing van 15 procent van het brandstofverbruik
·      De EcoLiner is het eerste schip dat gas-elektrische voortstuwing combineert met beproefde, onderhoudsarme schroefasvoortstuwing
·       Door het gebruik van het schone LNG wordt de uitstoot van CO2, NOX en fijnstof aanzienlijk gereduceerd
·       Het energiemanagementsysteem van de vier LNG-generatorsets zorgt zowel stroomopwaarts als stroomafwaarts voor optimale motorbelasting en brandstofbesparing
·      De intrekbare Van der Velden Flex Tunnels verminderen de weerstand en maken het mogelijk om grotere, hoogrendement-straalbuizen te installeren
·       Een optioneel warmteterugwinningssysteem voor het koelen of verwarmen van vracht en bemanningsverblijven

 

(foto's Damen Shipyards Group)
(foto’s Damen Shipyards Group)

Oplevering komende zomer

De projectleiding van het EcoLiner-project ligt bij Damen Shipyards Hardinxveld. Rob Schuurmans, projectmanager en initiatiefnemer van dit innovatieve concept, zegt: ‘De romp is in Roemenië gebouwd, maar de installatie en montage van alle belangrijke systemen (zoals alle gasgeneratoren, energiemanagementsystemen, voortstuwings- en roersystemen) heeft in Nederland plaatsgevonden. Op die manier hebben we optimaal gebruik gemaakt van de specialistische expertise binnen onze diverse vestigingen.’

Het schip is 110 meter lang en wordt door Bureau Veritas gecertificeerd. De oplevering is komende zomer gepland. De CCR (Centrale Commissie voor de Rijnvaart) en de ADN-UNECE (Economische Commissie voor Europa van de Verenigde Naties) hebben het gasaangedreven ontwerp al goedgekeurd. Dat betekent dat het schip op alle internationale binnenwateren mag varen.

 

Modulair ontwerp

De eerste EcoLiner wordt als tanker opgeleverd, maar het modulaire concept kan zodanig worden aangepast dat het ontwerp ook voor andere lading kan worden toegepast. Bijvoorbeeld containers en droge bulk. De volledige LNG-installatie, inclusief de tanks met een bunkercapaciteit van circa 45 m3 LNG, bevindt zich achter de bemanningsverblijven. Hierdoor kan de indeling vóór de cofferdam volledig worden afgestemd op de wensen van de klant.

 

Luchtgesmeerde ACES-romp

De EcoLiner is het eerste schip met een luchtgesmeerde ACES-romp (Air Chamber Energy Saving), dat oorspronkelijk ontwikkeld werd op de voormalige Damen-scheepswerf Bodewes. Uit tanktests en proeven op ware grootte is gebleken dat het ACES-concept indrukwekkende brandstofbesparingen tot 15 procent oplevert, afhankelijk van de snelheid en belasting.

‘Mensen denken vaak dat luchtsmering bestaat uit kleine belletjes die over de onderkant van de romp lopen’, aldus Provoost. ‘Maar ACES werkt volkomen anders. De lucht wordt vastgehouden in kamers onder de romp en er wordt een kleine hoeveelheid lucht in de kamers geperst als compensatie voor eventuele lucht die onderweg ontsnapt. Eigenlijk een heel eenvoudig concept, maar wel één dat substantiële besparingen oplevert.’

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.