In de eerste helft van 2012 is in de Rotterdamse haven 222 miljoen ton goederen overgeslagen, 3,2 procent meer dan in de eerste helft van 2011. De aanvoer steeg met 1 procent tot 155 miljoen ton en de afvoer met 8 procent tot 66 miljoen ton.
De overslag van massagoed nam 5 procent toe tot 147 miljoen ton en die van containers met 2 procent tot 63 miljoen ton. De behandeling van stukgoed liep met 8 procent terug tot 12 miljoen ton.
De aanvoer van containerlading daalde licht: 0,9 procent, maar de afvoer groeide met 5 procent flink.(foto MG Redacties)
Er werd minder agribulk (-11%), ijzererts en schroot (-15%), overig droog massagoed (-9%) en overig stukgoed (-25%) overgeslagen. De andere goederensoorten noteerden zwarte cijfers: kolen (+2%), ruwe olie (+10%), minerale olieproducten (+14%), overig nat massagoed (+6%), roll on/roll off (+1%) en containers (+2%). In aantallen nam de containeroverslag met een kleine 2 procent af tot 5,9 miljoen TEU.
Goede start
President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam zei woensdag 22 augustus bij de presentatie van de cijfers: “De Rotterdamse haven heeft een goede start gemaakt met een groei van de overslag die iets boven de verwachting ligt. Dit sluit aan bij de recente rapportage van het CBS waarin de economische groei wordt toegeschreven aan de export naar vooral landen buiten de EU. Verreweg het grootst deel hiervan loopt via de Rotterdamse haven."
"Ook naar producten valt het nationale beeld samen met dat van de haven: meer raffinage en overslag van ruwe olie en olieproducten en ook de containeroverslag profiteert van de goede exportprestaties van de Nederlandse en Duitse industrie." Hij verwacht dat de overslag over het gehele jaar een bescheiden groei toont: circa 1 procent.
11 miljard aan investeringen
Met de bouw van de containerterminals van RWG en APMT zijn de investeringen van het bedrijfsleven op Maasvlakte 2 begonnen. "In het bestaande havengebied is sprake van doorgaande investeringen in grote projecten in de raffinage, chemie, tankopslag en energie. In totaal investeert het bedrijfsleven tussen 2011 tot en met 2015 bijna 11 miljard euro in het havengebied."
"Hieruit spreekt vertrouwen in de Rotterdamse haven en een positieve verwachting over de economische ontwikkelingen en integratie van Europa. Het is voor ons allemaal cruciaal dat snelle en duidelijke politieke beslissingen hierover worden genomen.”
Droog massagoed
De totale hoeveelheid droog massagoed nam met 8,7 procent af tot 39,4 miljoen ton. De overslag van agribulk (granen, zaden, veevoedergrondstoffen) daalde met een tiende tot 4,1 miljoen ton. Door prijsstijgingen van producten op de wereldmarkt teerden de afnemers in op hun voorraden. Ook schoven enkele in het vorig jaar gewonnen pakketten, weer terug naar Amsterdam.
Er werd 12,9 miljoen ton kolen (+1,9%) behandeld. Ondanks de afnemende ertsstromen, neemt de import van cokeskolen toe door de sluiting van een cokesmijn in Duitsland.
Ook concentreerde ThyssenKrupp de Europese cokesaanvoer op de EECV terminal. De zwakke aanvoer van energiekolen in het voorjaar zal waarschijnlijk voortduren in de zomer. Door de steeds ruimere beschikbaarheid van duurzame energie, worden kolen meer seizoensgebonden. Later in het jaar neemt de vraag waarschijnlijk weer toe.
De overslag van ertsen en schroot daalde met 15,1 procent tot 16,4 miljoen ton. De productie van ruwstaal daalt door vraaguitval als gevolg van de verzwakkende economie. De bezetting van de hoogovens in het achterland zal dit jaar naar verwachting naar 85 procent terugvallen. Twee staalfabrieken zijn al gesloten en Arcelor sluit meer sluitingen niet uit. Bij ThyssenKrupp wordt een oven gereviseerd. De export van schroot steeg in het eerste halfjaar door de aanhoudend grote vraag van de Turkse staalindustrie.
De behandeling van overig droog massagoed (vooral mineralen voor de productie van glas, papier, staal en chemie) nam met 8,8 procent af tot 5,9 miljoen ton. ton. De metaalgerelateerde industrie, auto’s en machines, in Duitsland en Nederland en de chemie blijven op een behoorlijk niveau produceren. De staalproductie loopt echter wel terug en de bouwsector blijft voorlopig in malaise. In combinatie met enkele incidentele factoren levert dit minder vraag op naar mineralen en speciale ertsen.
Nat massagoed
Het totale volume nat massagoed steeg 10,6 procent, tot 107,5 miljoen ton. De aanvoer van ruwe olie nam toe met 9,6 procent tot 50,6 miljoen ton en ligt daarmee aan de bovenkant van de historische bandbreedte. Afgelopen halfjaar waren er geen onderhoudstops, tegen twee grote in 2011. Hiernaast viel elders in Europa productiecapaciteit weg door (tijdelijke) sluiting van raffinaderijen. Een deel van de vraag naar raffinagecapaciteit is daardoor naar Rotterdam verschoven.
De overslag van minerale olieproducten nam sterk toe, met 13,8 procent tot 39,9 miljoen ton. De overslag van stookolie werd gestuwd door de aanvoer vanuit Rusland en afvoer naar Singapore door positieve arbitrage en de beschikbaarheid van VLCC’s. De grotere overslag werd mogelijk gemaakt door een toename van de tankcapaciteit bij ETT (derde fase), STR (ruime verdubbeling) en BTT (geheel nieuw).
Het overig nat massagoed (chemische basisproducten, plantaardige oliën en vetten, vruchtensappen) won 5,6 procent tot 16,8 miljoen ton. Dit is vooral te danken aan de stijgende overslag van palmolie door onder andere de start van de fabriek van Neste Oil. Ook werden meer MTBE en biodiesel, vooral uit Azië, geïmporteerd. De overslag van ethanol daalde echter weer.
Stukgoed
De stukgoedsector maakte pas op de plaats met een kleine 75 miljoen ton. De aanvoer van containerlading daalde licht, -0,9 procent, maar de afvoer groeide met 5 procent flink.
De import vanuit Azië daalt door de stagnerende Europese economie. De export naar Azië en de Verenigde Staten gaat echter goed door de Chinese vraag naar kwaliteitsproducten en enig herstel van de Amerikaanse economie. Deze bewegingen worden ondersteund door de lagere eurokoers ten opzichte van de dollar. Het shortseavervoer groeit met 3 procent dankzij het Middellandse Zeegebied en Scandinavië/Oostzee. De Britse/Ierse markt loopt terug. In aantallen containers daalde de overslag met 1,6 procent tot 5,9 miljoen TEU (-92.000) door de veranderende import en exportverhouding met Azië. Het aantal afgevoerde lege containers daalde met bijna 20 procent.
Het roll-on/roll-off vervoer nam 0,5 procent toe tot 8,8 miljoen ton. Dit is geen slechte prestatie gezien de economische krimp in Engeland. Door de aanhoudende prijsdruk is voortzetting van de rationalisatie waarschijnlijk.
Overig stukgoed leverde de winst van de afgelopen twaalf maanden weer vrijwel in: min 24,9 procent tot 3,1 miljoen ton. Hoofdoorzaak is de met een kwart gedaalde Europese vraag naar staalproducten (platen, staven, rollen). Hierdoor worden ook minder ‘brammen’ (platen ruwstaal) uit Brazilië aangevoerd. Er is veel beweging in het non-ferrometaal. Tot dusverre uit zich dit in meer opslag en binnenvaartverkeer, dus nog buiten de overslagstatistiek aan de zeekant. De behandeling van papier, hout en cellulose daalde licht. Inmiddels komt in Rotterdam vrijwel al het fruit in containers aan.