In de eerste helft van 2009 is in de Rotterdamse haven 185 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat is 13,4 procent minder dan in de eerste helft van 2008. President-directeur Hans Smits van het Havenbedrijf Rotterdam ging er bij de presentatie van de cijfers (op woensdag 15 juli) van uit dat het vanaf nu alleen maar beter kan gaan: “De bodem van het dal lijkt nu wel bereikt. In de tweede jaarhelft verwacht ik een stabilisering van de overslag, waardoor de krimp op jaarbasis op circa 12 procent uitkomt.”
De aanvoer daalde met 16,6 procent tot 131 miljoen ton; de afvoer met 4,6 procent tot 54 miljoen ton. De overslag van massagoed liep met 12,4 procent terug tot 128 miljoen ton. Het stukgoed kwam 15,5 procent lager uit op 57 miljoen ton. Bij de containers was de daling 15 procent. In aantallen liepen de transportdozen terug tot 4,6 miljoen TEU.
Marktaandeel groeit
Smits denkt dat het herstel aanstaande is. “In 2010 kan Rotterdam dan aanpikken bij de voorspelde bescheiden toename van de wereldhandel en bijdragen aan groeiherstel van de Nederlandse economie.”
“Ondanks de malaise groeit ons marktaandeel overigens duidelijk. Investeren blijkt te lonen. Daarom profiteren we nu van de sterke handelsbewegingen in ruwe olie en olieproducten. Op de Maasvlakte kan de containersector kosten drukken door schaalvergroting en concentratie. Het Havenbedrijf blijft dan ook doorgaan met investeren in het huidige havengebied en Maasvlakte 2”.
Enige plus bij olieproducten
Alleen de overslag van minerale olieproducten wist zich positief te onderscheiden met een plus van 17 procent: van 30 tot ruim 35 miljoen ton. De overslag van minerale olieproducten groeide zeer sterk, met 17 procent, tot ruim 35 mln. ton. Speculatie speelt een rol, naast structurele factoren zoals het uitwisselen van regionale overschotten en tekorten en het mengen op steeds meer specificaties. Door de grote capaciteit in opslag (tanks) en overslag (steigers, boeien, palen) en diepgang is Rotterdam een ideaal draaipunt voor stookolie, gasolie (diesel), kerosine en benzine.
Alle andere goederensoorten zaten diep in de min: agribulk (-19 procent), ertsen en schroot (-61 procent), kolen (-14 procent), overig droog massagoed (-28 procent), ruwe olie (-4 procent), overig nat massagoed (-20 procent), roll on/roll off (-14 procent) en overig stukgoed (-27 procent).
Lees meer gedetaileerde informatie over de halfjaarcijfers in de Binnenvaartkrant van 28 juli.