Een legendarische naam in de scheepsbouw herleeft in het Friese Wartena. Daar is de gerenommeerde scheepswerf Bijlsma nieuw leven ingeblazen. Vanuit Maritiem Cluster Friesland (MCF), dat sinds 2005 op meerdere locaties in Noord-Nederland actief is in scheepsbouw, is op 1 januari Bijlsma Wartena BV als nieuwe entiteit opgericht door Tjeerd Wiebe Bijlsma en Tjibbe Reitsma op de locatie van voormalig Scheepswerf Bijlsma. Er is een bewuste keuze gemaakt om de staalbouwactiviteiten onder de naam Bijlsma Wartena onder te brengen vanwege de naamsbekendheid in scheepsbouwland en de onlosmakelijke verbintenis met de locatie.
Het eerste project dat de nieuw gestarte werf afrondde, was de bouw van het machinekamerblok voor de eerste van drie loodsboten die Barkmeijer Stroobos bouwt in opdracht van het Nederlands Loodswezen. Het machinekamerblok is onderdeel van een Pilot Station Vessel (PSV) dat momenteel op de werf op de grens van Friesland en Groningen wordt gebouwd. Dit grote loodsvaartuig gaat dienen als uitvalsbasis op zee voor het beloodsen van zeeschepen die van en naar een bestemming varen in een Nederlandse of Belgische haven. Het 135 ton wegende gevaarte werd op donderdag 30 juni per schip overgebracht van Wartena naar Stroobos
Opmerkelijk
Dat Bijlsma Wartena deze order binnensleepte, mag opmerkelijk worden genoemd. Want op het moment dat Barkmeijer en Bijlsma Wartena hun handtekeningen onder de overeenkomst plaatsten, was er van enige activiteit in de bedrijfshal aan de Midsbuorren in Warten nog geen sprake. Tjeerd Wiebe Bijlsma en mededirecteur Tjibbe Reitsma waren wel al een tijd van zins om hun leegstaande bedrijfshal weer te gaan gebruiken. “We hadden echter besloten pas concrete stappen te zetten als we een goede bedrijfsleider zouden vinden”, vertelt Reitsma. “Op een gegeven moment hoorden we dat Gerrit van der Bij beschikbaar kwam. Wij kenden hem als bedrijfsleider in de metaal en scheepsbouw, wisten dat hij al ruim dertig jaar in het vak zit en waren het er meteen over eens dat hij de juiste man was om de dagelijkse leiding van de werf op zich te nemen.”
Het eerste project dat de nieuw gestarte werf afrondde, was de bouw van het machinekamerblok voor de eerste van drie loodsboten die Barkmeijer Stroobos bouwt in opdracht van het Nederlands Loodswezen. (foto’s Jan Johan ten Have)
Een bijkomend voordeel bleek dat Van der Bij goede contacten had met een aantal ervaren metaalbewerkers en scheepsbouwers, die allemaal graag voor hem aan de slag zouden gaan. Vooral omdat dit voor hen werk dichter bij huis betekende. Inmiddels zijn achttien van hen werkzaam voor de herboren Wartener werf, allemaal oud-medewerkers van de voormalige Bijlsmawerf en Tille Scheepsbouw in Kootstertille, waar Van der Bij ook werkzaam was. Reitsma: “Allemaal mensen die ons zelf hebben benaderd; wij werven niet onder personeel van andere bedrijven. Het is een enthousiast team, zo is ons gedurende het eerste project gebleken. En een kundige ploeg mensen, waarmee wij heel wat aan durven.”
Dankbaar
Met de beschikbaarheid van een bedrijfsruimte, een goede leidinggevende en een ploeg vaklui, was Bijlsma Wartena nog niet helemaal nieuw leven ingeblazen. Daarvoor was nog een belangrijk element noodzakelijk: een gevulde orderportefeuille. “We legden onszelf flinke druk op”, vertelt Tjeerd Wiebe Bijlsma. “Binnen vier tot acht weken wilden we een eerste project binnen hebben. In de vijfde week zetten we de handtekeningen onder de overeenkomst met Barkmeijer. Hiermee sprak Barkmeijer heel veel vertrouwen in ons uit en gaf het ons de kans onze onderneming daadwerkelijk van start te laten gaan. En daarvoor zijn wij Barkmeijer bijzonder dankbaar.”
De eerste klus was meteen een stevige. Want voor dit schip liggen de kwaliteitseisen erg hoog. “Zo moest het las- en ijzerwerk allemaal zijn uitgevoerd onder keur van Bureau Veritas en door het Loodswezen aangestelde kwaliteitscontroleurs. Dit betekende zelfs voor onze hoog gekwalificeerde medewerkers een extra uitdaging.”
Tweede order
Inmiddels heeft Bijlsma Wartena ook een tweede order binnen, waaraan ook al wordt gewerkt. Het betreft de bouw van het casco voor een onderzoeksvaartuig dat gebruikt gaat worden door hydrografisch onderzoeksbureau Geo Plus uit Scheemda. Hoofdaannemer De Haas Maassluis besteedde de cascobouw uit bij Bijlsma. Dit casco wordt in het derde kwartaal van dit jaar opgeleverd.
Bijlsma Wartena onderscheidt zich in stiptheid bij het nakomen van afspraken. Dankzij de organisatiestructuur, die Bijlsma “zo plat als een pannenkoek”’ noemt, krijgen opdrachtgevers te maken met één aanspreekpunt, van kennismakingsgesprek tot en met de laatste dag van de garantie. “Elk project heeft een eigen eindverantwoordelijke. En dat vinden opdrachtgevers prettig, zegt Reitsma op basis van zijn ervaring bij zusterbedrijf MCF, dat hij eveneens samen met Tjeerd Wiebe Bijlsma runt. MCF heeft de knowhow in huis om complete projecten te kunnen contracteren en realiseren, doet projectmanagement en afbouwmanagement voor de beroepsvaart op zowel binnen- als buitenwateren. Dochter MCF Projects is gespecialiseerd in machinekamerinstallaties, die het bedrijf onder meer veelvuldig uitvoert in opdracht van Groningen Shipyard.
Voortgang
Gerrit van der Bij plaatst wekelijks nieuwe foto’s van projecten op de website van Bijlsma Wartena. “Zo kunnen opdrachtgevers op afstand de voortgang van hun project volgen”, vertelt hij. “We brengen lopende projecten in beeld. Dat is ook voor de uiteindelijke gebruiker van het schip aangenaam, om te kunnen volgen hoe de bouw van hun vaartuig vordert. En natuurlijk vinden ook onze medewerkers het leuk om thuis te kunnen laten zien waarmee zij overdag bezig zijn.”
Bijlsma Wartena zet ook in op staalconstructiewerk buiten de scheepsbouw. Het specialisme van het team ligt op het bouwen van complexe constructies met afwijkende vormgeving. Denk aan de rondingen van schepen. Voorbeelden van projecten waarin Bijlsma Wartena iets kan betekenen, zijn grote kunstwerken, designbruggen en fundaties. “In metaalconstructiewerk kunnen wij in principe alles maken”, zegt Van der Bij. Bijlsma: “Wij geloven in co-makership en relaties voor de lange termijn. Dat bereiken wij door correct met andere bedrijven om te gaan. Het mag ouderwets klinken, maar wij vinden dat dat zo hoort.”
(Jan Johan ten Have)