Net als 2015 wordt ook 2016 spannend voor de Nederlandse scheepsbouw. Maar de sector heeft vorig jaar toch “buitengewoon goed gepresteerd” meldt Netherlands Maritime Technology. De branchevereniging maakte op 19 mei bekend dat de omzet met 9,4 procent was gestegen naar 8,2 miljard euro. Ook de werkgelegenheid bleef op peil, met werk voor ruim 31.000 FTE.
Toch hingen heel 2015 donkere wolken boven de sector, blikt NMT terug. De lage olieprijzen belemmerden investeringen in de offshore. Er is een wereldwijde overcapaciteit aan handelsschepen, die tegen zeer lage vrachtprijzen vervoeren. Verder deinzen diverse scheepsbouwlanden er niet voor terug om door allerlei maatregelen hun eigen industrie voor te trekken of soms zelfs geheel af te schermen, klaagt de vereniging in haar begeleidend persbericht.
Verduurzamen
Hans Voorneveld, voorzitter van Netherlands Maritime Technology, zei: “We verwachten dat 2016 opnieuw een spannend jaar zal worden. Toch brengen we graag een hoopvolle boodschap. De maritieme sector wereldwijd staat voor de uitdaging om de complete vloot in de komende decennia te verduurzamen.”
“De Nederlandse maritiem-technologische sector heeft de oplossingen in huis om die stap te zetten. In 2015 gleed een groot aantal Nederlandse schepen met een zeer duurzaam karakter de scheepshelling af. We willen de toekomst van onze sector graag vormgeven in partnerschap met de Nederlandse overheid. Laten we samen de focus leggen op innovatiekracht en ondernemerschap, zodat de branche instrument is bij het genereren van werkgelegenheid en het in de praktijk brengen van verduurzaming, zowel in Nederland als in exportmarkten.”
Opgeleverd
In totaal zijn er in 2015 63 zeegaande schepen opgeleverd (2014: 67). De waarde van de opgeleverde schepen bedroeg 1,3 miljard euro (2014: 1,2 miljard). Van deze waarde kwam 83 procent voor rekening van exportorders. De omzet van de werven bedroeg 5 miljard euro. In 2014 was dat 4,6 miljard.
De omzet van de circa 670 Nederlandse maritieme toeleveranciers bedroeg in 2015 4,2 miljard. Dat was 10 procent meer dan de 3,8 miljard in 2014.
Voor de binnenvaart, visserij werden inclusief kleine zeegaande schepen vorig jaar 111 schepen) opgeleverd. De orderportefeuille bedroeg per 31 december 128 schepen. In 2015 zijn 23 superjachten opgeleverd met een gezamenlijke waarde van 1,1 miljard euro. De orderportefeuille betrof eind december 72 superjachten, goed vooreen omzet van ruim 4,2 miljard.