Onderzoek naar Scheldeshuttle

0

Een dagelijkse pendeldienst met kleine duwkonvooien op de Schelde tussen Zwijnaarde en de aantakking van het Kanaal Bossuit-Kortrijk is wellicht een optie voor bedrijven die nu nog geen gebruik maken van binnenvaart omdat deze vorm van transport voor hen te duur is. De Provinciale Ontwikkelingsmaatschappij (POM) Oost-Vlaanderen laat de haalbaarheid van zo’n shuttledienst momenteel in kaart brengen.

Anderhalf jaar geleden had projectmanager Danny Vanrijkel voor het eerst een gesprek met een aantal bedrijven in de regio Oudenaarde over binnenvaart. Hij vroeg zich af of transport via het water voor hen een interessante optie zou zijn. Een aantal bedrijven had die oefening zelf al eens gedaan, maar zonder succes.
“Men vertelde mij dat ik terug mocht komen als ik een dagelijkse pendeldienst kon organiseren waarvan de prijs concurrentieel is ten opzichte van het wegvervoer”, vertelt Vanrijkel. “Het probleem van veel bedrijven is dat de schepen vaak te groot zijn voor hun beperkte goederenvolumes. Het bundelen van lading met andere bedrijven resulteert in wekelijkse transporten, terwijl veel bedrijven juist dagelijks willen kunnen vervoeren. In combinatie met wat ik aan duwvaart op de Rijn zag, heeft dit me aan het denken gezet. Ik vroeg me af of we geen kleine duwkonvooien kunnen maken die dagelijks een pendeltraject afleggen tussen twee punten.”

Haalbaarheid
Omdat de POM zelf niet de nodige binnenvaartkennis in huis heeft, stelde Vanrijkel een stuurgroep samen waarin Waterwegen en Zeekanaal, Promotie Binnenvaart Vlaanderen en het Vlaams Instituut voor Mobiliteit (VIM) participeren. “Ik bespreek ook regelmatig met een duwvaartondernemer of we op de goede weg zijn. Op die manier maken we optimaal gebruik van de kennis die in de sector aanwezig is.”
“We proberen de bakken zo klein mogelijk te houden”, aldus Vanrijkel. “Voorlopig denken we aan bakjes van 200 tot 400 ton.
Rebel kijkt vanaf welke afmetingen we economisch niet meer concurrentieel zijn ten opzichte van het wegvervoer.”
Daarnaast maakt Rebel een rekenmodel dat binnenvaartondernemers die in het concept geïnteresseerd zijn kunnen inzetten als onderbouwing naar de banken toe. Er wordt ook een calculator ontworpen waarmee verladers de kosten van deze transporten kunnen berekenen.

De Schelde in Oudenaarde. (foto LimoWreck)

Bij de afronding van het onderzoek moet eind februari een aantal zaken helder zijn. Vanrijkel: “We willen dan een concreet bouwplan voor de bakken hebben, dat aan alle technische eisen voldoet. Verder willen we een go of no-go krijgen voor een dagelijkse shuttle tussen Zwijnaarde en het kanaal Bossuit-Kortrijk.”
De bakken die Multi Temse ontwerpt, zullen geschikt zijn voor zowel bulk als containers, stukgoed, pallets, afval en andere ladingsoorten. Voor elk goederentype wordt de haalbaarheid van het concept onderzocht. Door met elkaar een duwkonvooi samen te stellen kunnen de deelnemende bedrijven de grootste kosten – brandstof, bemanning en de duwboot – delen. Eens afgemeerd vormen de duwbakken een drijvend magazijn, waardoor laden en lossen geen bijkomende kosten veroorzaakt. Als er in februari groen licht wordt gegeven voor het concept wil Vanrijkel zo snel mogelijk deelnemers zoeken voor een praktijkproef.

(Sarah De Preter)

Lees het volledige artikel in De Binnenvaartkrant van 10 januari 2012.

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.