Onderzoek naar modal shift-mogelijkheden in de provincie Utrecht

0

Samen ronden het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (EICB) en het Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) op dit moment een onderzoek af naar de mogelijkheden voor meer vervoer over water in de provincie Utrecht. De provincie gaf opdracht voor dit onderzoek naar aanleiding van eerder EICB onderzoek naar de staat van binnenvaart in Utrecht. Hierin werd duidelijk dat er voor vervoer over water in de provincie veel te winnen valt.

Wat is er precies onderzocht?
Het onderzoek richt zich vooral op mogelijkheden voor modal shift van weg naar water in de provincie en het in perspectief brengen van uitstoot door de binnenvaart. Aanleiding is de wens van de provincie om modal shift te ondersteunen. Het onderzoek heeft betrekking op (deels) in onbruik geraakte kades. Tientallen ongebruikte, deels gebruikte of zelfs vervallen kades zijn beoordeeld op hun mogelijke nut voor het stimuleren van modal shift in de provincie. Als criteria zijn bereikbaarheid over water, bereikbaarheid over de weg en de nabijheid van gebruikers van goederenvervoer (denk hierbij aan een bedrijventerrein) gebruikt.

Niels Kreukniet, projectmanager bij het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart (foto EICB)

Wat zijn de uitkomsten?
Voor modal shift zien we mogelijkheden voor meerdere kleine kades in de provincie, die nu slechts door één of enkele partijen worden gebruikt maar waarbij meerdere mogelijke afnemers dicht in de buurt liggen. Dit is vooral het geval op bedrijventerreinen, bijvoorbeeld in Vianen, Wijk-bij-Duurstede, Amersfoort, Nieuwegein en Utrecht. In het ideale geval heeft straks ieder bedrijventerrein aan het water een kade waar alle bedrijven gebruik van mogen maken, met een shuttle service die de laatste meters vervoer over de weg verzorgt. Kades die totaal niet meer gebruikt worden zijn vaak ook vervallen en niet langer goed te bereiken over het water, revitalisatie daarvan is mogelijk maar zeer kostbaar.

Nog bijzondere nabranders?
Stadslogisitiek over water! Tijdens het onderzoek werden we blij verrast door de vaart die daar nu achter zit. Met kleine schepen worden de stadsgrachten weer voorzichtig in gebruik genomen. Eerst in het kader van afvalvervoer, maar wij verwachten dat dit concept zich kan uitbreiden naar goederenvervoer voor bedrijven in de stad en op termijn zelfs consumentengoederen. In het eerstvolgende binnenvaartcafé op woensdag 17-03-2021 geeft BVB hier meer info over.

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.