De stijgende trend van de wereldwijde olieprijzen heeft zich afgelopen week verder doorgezet. Beide benchmarks stegen op weekbasis met meer dan 4 procent. Nadat Brent Crude op 10 september het laagste punt in bijna drie jaar bereikte, $69,00 per vat, hebben de prijzen een sterke opwaartse trend laten zien. Een van de hoofdredenen van de stijging van afgelopen week is de minder dan verwachte productvoorraad van de Verenigde Staten en een renteverlaging van de Federal Reserve. Een lagere rente maakt het lenen van geld goedkoper, waardoor een economische groei op korte- of middellange termijn wordt verwacht.
Brent Crude sloot de week af met een prijs van $74,49 per vat. WTI (West Texas Intermediate) sloot de week af op $71,92 per vat. Ondanks de sterke stijging van de afgelopen twee weken blijven de prijzen neerwaartse druk ondervinden door de verminderde importvolumes uit China. Echter heeft het land aangegeven zijn exportquota voor dit jaar te hebben bereikt. Volgens veel marktspelers is dit een indicatie van een verzwakte raffinaderij-output. Mocht dit het geval zijn, dan kunnen ook de verminderde importvolumes van het land op middellange termijn weer toenemen.
Daartegenover staat wel dat de raffinaderij-output in Azië, Europa en de Verenigde Staten een meerjarig dieptepunt heeft bereikt. Dat kan bij een toenemende vraag naar olie prijsondersteuning kan bieden.
ARA
De vrachttarieven in de ARA-regio hebben afgelopen week hun stijgende trend verder doorgezet. Na een periode van daling zijn de vrachttarieven voor een tweede week op rij verder gestegen. De voornaamste reden hiervoor zijn de oplopende wachttijden bij de grotere laad- en losplaatsen in de regio. Deze vertragingen hebben geleid tot een minimale vrije scheepscapaciteit in het gebied, waardoor hogere vrachttarieven kunnen worden onderhandeld.
Rijn
De vrachttarieven op de Rijn hebben afgelopen week een stijging laten zien. De vraag naar olie en transport liet afgelopen week echter een lichte daling zien. Door voorspelde lagere waterstanden aan het einde van de week werd alleen het noodzakelijke op de spot gedaan.
Veel marktspelers hielden een afwachtende houding aan omdat er vanaf woensdag 25 september weer een golf met water wordt verwacht. Daardoor zouden volle afladingen naar de meeste Rijn- bestemmingen weer mogelijk moeten zijn.
Door Emiel de Barbanson van Spotbarge, specialist in marktinformatie voor de binnentankvaart
Weekoverzicht tankvaarttarieven – 23 september 2024
ARA 1.500-8.000 ton (prijs per ton) |
gemiddeld | laagste tarief | hoogste tarief |
vletwerk | €1,86 | €1,20 | €2,30 |
Rotterdam-Antwerpen/Amsterdam | €2,85 | €2,20 | €3,10 |
Antwerpen-Amsterdam | €3,84 | €3,20 | €4,00 |
Vlissingen-Antwerpen | €3,14 | €2,50 | €3,65 |
Vlissingen-Rotterdam | €3,56 | €3,00 | €4,25 |
Vlissingen-Amsterdam | €4,51 | €3,70 | €5,25 |
Gent-Vlissingen | €3,31 | €3,15 | €4,15 |
Gent-Antwerpen | €3,69 | €3,21 | €4,40 |
Gent-Rotterdam | €3,93 | €3,40 | €4,50 |
Gent-Amsterdam | €4,79 | €4,40 | €5,60 |
Rijn 0 – 3.000 ton (prijs per ton) | gemiddeld | gasolie | benzine |
Duisburg | €8,00 | €7,50 | €8,50 |
Dortmund | €11,40 | €11,40 | – |
Keulen | €13,82 | €13,32 | €14,32 |
Koblenz | €15,00 | €15,00 | – |
Frankfurt | €20,17 | €20,17 | – |
Mannheim | €20,60 | €20,10 | €21,10 |
Karlsruhe | €22,78 | €22,28 | €23,28 |
Straatsburg | €23,90 | €23,40 | €24,40 |
Bazel EUR | €26,00 | €25,50 | €26,50 |
Bazel CHF | 24,36 | 23,86 | 24,86 |