- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsNMa jaagt op ‘fantoom EUBO-samenwerkingsverbanden’

NMa jaagt op ‘fantoom EUBO-samenwerkingsverbanden’

- Advertentie -

Delen

Tot Anton van Megens stomme verbazing stonden een paar weken geleden ineens enkele medewerkers van de Nederlandse Mededingsingsautoriteit (NMa) bij hem op de stoep. Hij wordt binnenkort ‘verhoord’ inzake de EUBO-coöperaties, die vorig jaar november al waren opgeheven. Of hij maar even twee dagdelen van vier uur op kantoor verslag wil komen doen bij de NMa. “Het lijkt wel alsof ik verdacht wordt van een crimineel feit!”

Van Megen is de oprichter van de EUBO, een samenwerkingsverband dat zich tot doel stelt de positie van de schipper te verbeteren. Als EUBO heeft hij vorig jaar zomer geprobeerd commerciële samenwerkingsverbanden van de grond te krijgen om de aangesloten schippers direct een betere vracht te kunnen betalen. Dat is niet gelukt en de verbanden werden opgeheven. Tegelijkertijd was er door de crisis in de binnenvaart een sterke roep om samenwerkingsverbanden, onder andere door de door de minister van toen nog V&W aangestelde binnenvaartambassadeur Arie Verberk.
“Als we van Verberk moeten samenwerken en je wordt zo ‘beloond’, dan denk ik dat het een heel probleem gaat worden om vrijwilligers te vinden”, zegt Van Megen naar aanleiding van het aangekondigde ‘verhoor’ door de NMa.

Vragen
De vragen die Van Megen voorgelegd krijgen liegen er niet om: “Geef (een onderbouwende schatting) van het marktaandeel dat de leden van EUBO (rent-a-Ship) vertegenwoordigen, uitgaande van (mogelijke) markten voor (1) transport via de binnenvaart (2) transport via de binnenvaart, en waarbij een nader onderscheid wordt gemaakt naar deelsegmenten (container, droge bulk en vloeistoffen), (3) transport via de binnenvaart, waarbij een nader onderscheid wordt gemaakt naar deelsegmenten (container, droge bulk en vloeistoffen) en trajecten (bijvoorbeeld Moezel).”
Van Megen heeft al die vragen al in november beantwoord, tenminste voor zover dat mogelijk was. “Het Rent-a-Ship plan is in de ijskast gezet en er is dus momenteel helemaal geen sprake van enig marktaandeel”, antwoordde hij toen op die vraag. “De 148 leden van de EUBO vertegenwoordigen ongeveer 5% van de 3000 binnenvaartondernemers. Hoe die vertegenwoordiging er wat deelsegmenten uitziet hebben wij geen idee van. Wij behartigen de belangen voor ALLE binnenvaartondernemers, niet alleen de leden, dus die informatie is voor ons ook niet relevant.”
Maar de NMa zet door en Van Megen moet voor komen. In een brief van vorige week schrijft de NMa: “Wij zullen uw antwoorden op de door ons gestelde vragen tijdens het gesprek direct verwerken op een notebook. Aan het einde van het gesprek wordt deze vastgelegde verklaring aan u voorgelegd zodat u de verklaring kunt doornemen en na akkoord ondertekenen. Wij verwachten dat het gesprek, gezien onze vragen, enige tijd in beslag zal nemen.” Het is Van Megen toegestaan een advocaat mee te nemen. Maar Van Megen is er helemaal klaar mee. “Als de
binnenvaartambassadeur en de politiek willen dat we als schippers
samenwerken moeten ze vooral op zo’n manier mensen behandelen die initiatieven ondernemen.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -