Nieuwe wachtplaatsen bij Beatrixsluis

0

Op 18 april leverde Sas van Vreeswijk het eerste deel van het verbrede Lekkanaal op. Motorkraanschip Progress verwijderde de laatste boeien met zijn kraan, waarna het mts Zennestroom als eerste kon afmeren (foto boven). Mts Commander volgde dat voorbeeld.

2 miljoen kubieke meter zand is afgegraven. Bouwcombinatie Sas van Vreeswijk leverde het verbrede Lekkanaal én de extra ligplaatsen zo snel mogelijk op aan Rijkswaterstaat, zoals ook was beloofd aan Koninklijke BLN-Schuttevaer. Zodra het project klaar is, levert dat elf ligplaatsen extra op voor de scheepvaart.

 

Derde kolk

“Wederom een stapje in de voltooiing van de derde kolk”, stelde Ype Heijsman, directeur Netwerkontwikkeling bij Rijkswaterstaat Midden-Nederland. “Reden dus om hier enige aandacht aan te besteden. De verwachting is dat de derde kolk van de Prinses Beatrixsluis eind van het jaar in gebruik genomen gaat worden.” Hierna overhandigde Heijsman schippers Bennie Kiers van de Zennestroom en Remko Meeusen van de Commander een oorkonde en een bos bloemen.

Anné Middendorp, voorzitter van de regionale afdeling van BLN-Schuttevaer, roemde de samenwerking met de aannemer. “De lijnen met de aannemer zijn kort. Als er problemen lijken te zijn, overleggen we en wordt het direct opgelost. Zo werd een verblindingsprobleem door verlichting op de bouwplaats binnen enkele uren verholpen en is de verlichting aangepast. De snelle schaalvergroting van de scheepvaart maakte het echt nodig dat er ook aan meerpalen iets zou veranderen.”

De Progress haalde de laatste boeien weg.

‘Peter-palen’

“Wij wilden zwaardere meerpalen, omdat de schepen alleen maar groter worden. Sas van Vreeswijk loste het op en zie: hier staan de palen”, vertelt Middendorp. “Mijn voorganger Peter de Jonge heeft dit geregeld met de aannemer. Peter van Walsum heeft het idee ingebracht en Peter Meeuwsen heeft het technisch onderbouwd. Mijn voorstel is dan ook hun naam aan de afmeerpalen te verbinden: de ‘Peter-palen’.”

Jacco Kwakman, omgevingsmanager van Sas van Vreeswijk, vertelt: “Wij zouden lage bolders plaatsen. In de afstemming met BLN-Schuttevaer bleek dat dat niet voldoende was voor de toekomst. Het was eenvoudig te wijzigen qua fundering en zonder extra hoge kosten. Toen hebben wij de meerpalen aangepast.”

 

De eerste

“Leuk en bijzonder, je moet ergens de eerste mee zijn”, zegt Bennie Kiers van de Zennestroom, met een glimlach. “Afmeren is dagelijks werk voor ons, maar met een nieuwe plek moet je even extra opletten.”

De kade loopt een klein beetje rond; met oog op drukpunten moet je als schipper goed opletten met afmeren. Maar: “De kade ziet er prima uit en is makkelijk aan te varen.”

tekst en foto’s: Evert Bruinekool

 

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.