Jeannette Baljeu, de Rotterdamse havenwethouder, heeft de nieuwe roro-ferry van Stena Line, gedoopt: de Stena Transit. Dat gebeurde dinsdag 15 november in Hoek van Holland.
Met het in de vaart nemen van dit schip is een groot investeringsprogramma van Stena Line op de Noordzee afgerond. De rederij investeerde bijna 1 miljard euro in de laatste vijf jaar.
Jeannette Baljeu knipt het lint door, waarna de champagnefles tegen de scheepshuid kapot zal slaan. Links directeur Pim de Lange van Stena Line.
Dit programma begon in 2006 met de oplevering van de Stena Trader voor de route Hoek van Holland-Killinghome. In 2007 werd daarna op deze route de Stena Traveller in de vaart genomen en deze beide schepen zijn nu uiteindelijk vervangen door de Stena Transporter en de Stena Transit.
Voor de route Hoek van Holland-Harwich werd in 2007 geïnvesteerd in de verlenging van de toenmalige Stena Hollandica en Stena Britannica, waarna deze schepen in 2010 vervolgens werden vervangen door de superferries Stena Hollandica en Stena Britannica.
212 meter lang
De Stena Transit vaart onder Nederlandse vlag en wordt ingezet op de vrachtroute Hoek van Holland-Killingholme. Het schip is gebouwd in Zuid-Korea bij scheepswerf Samsung Heavy Industries. De aanschaf kost 110 miljoen euro. Het schip heeft een lengte van 212 meter en beschikt over 4.050 roro-meter aan laadruimte (260 vrachteenheden) en kan 300 passagiers vervoeren. De vrachtcapaciteit is 30 procent groter dan die van de huidige schepen.
Felicitaties van en voor kapitein Kees Joore, Stena Line’s ceo Gunnar Blomdahl, wethouder Jeannette Baljeu en directeur Pim de Lange van Stena Line (vlnr).
Voorzichtig herstel
Pim de Lange, algemeen directeur van Stena Line, zei bij de doopplechtigheid: “We zijn bijzonder blij dat mevrouw Baljeu bereid was om de Stena Transit te dopen. Samen met het zusterschip de Stena Transporter is zowel de vrachtcapaciteit als de duurzaamheid op deze route nu aanzienlijk toegenomen. Het vrachtvervoer op de Noordze toont momenteel een voorzichtig herstel. Met de investering in deze nieuwe schepen bevestigt Stena Line haar vertrouwen in de Noordzee-routes.”