Nieuwe havenervaringscentrum Rotterdam gaat Portlantis heten

0
De naam werd bekendgemaakt bij het startsein voor de bouw. (foto HbR / Jerry Lampen)

Portlantis is de naam van het nieuwe havenervaringscentrum van de Rotterdamse haven. Dat maakte Havenbedrijf Rotterdam op 5 juni bekend bij de officiële bouwstart.

Dat gebeurde op het bouwterrein nabij het badstrand van Maasvlakte 2 aan het einde van de Prinses Amaliahaven. Portlantis volgt eind 2024 informatiecentrum FutureLand op en krijgt een breder en rijker aanbod.

Bestemming

“Ik ben heel blij met deze naam! Hij is bijzonder en spreekt tot de verbeelding. Kort en duidelijk”, aldus Allard Castelein, CEO van Havenbedrijf Rotterdam. “Met een verwijzing naar de haven en met de associatie dat dit een plek is als geen ander.”

“Het duidt ook op een destinatie, een bestemming om te bezoeken en verkennen. En dat leeft bij het havenervaringscentrum natuurlijk heel sterk. Het wordt een inspirerende, unieke interactieve expositie en ontmoetingsplek midden in de haven. De route er naartoe voert voor het gros van de bezoekers door de ruim 40 kilometer lange haven. Bij aankomst hebben zij al een indrukwekkende ervaring achter de rug.”

MVRDV

Inmiddels is G. van der Ven B.V. Aannemingsbedrijf begonnen met de bouw van Portlantis. Het gebouw is ontworpen door de architecten van MVRDV. Dit Rotterdamse bureau is bekend van de Rotterdamse iconen De Markthal en Depot Boijmans Van Beuningen en tal van gebouwen over heel de wereld.

De verwachting is dat Portlantis in de loop van 2024 zijn deuren opent. Tijdens de Dag van de Bouw op zaterdag 17 juni is het mogelijk om een uniek kijkje achter de schermen te nemen op de bouwlocatie. Geïnteresseerden kunnen zich hiervoor aanmelden via futureland.nl.

EIC Rotterdam

Met 3.500 vierkante meter verdeeld over vijf verdiepingen biedt Portlantis ook onderkomen aan het Educatief Informatiecentrum Mainport Rotterdam (EIC). Het educatief informatiecentrum dat zich richt op de Rotterdamse haven en excursies organiseert en andere activiteiten om scholieren en studenten kennis te laten maken met de haven.

Het nieuwe, moderne ontwerp biedt ruimte aan een permanente expositie voor verschillende publieksgroepen waaronder het onderwijs, en beschikt over kantoorruimten, conferentie- en vergaderfaciliteiten, een winkel en horeca. Vanaf het grote panorama-dakterras heb je rondom uitzicht op de omliggende havenactiviteiten en kijk je uit over zee.

Het nieuwe gebouw krijgt een eigen windmolen en zonnepanelen. Ook de inrichting van de ruimte rondom het gebouw is onderdeel van de bouw: er worden wegen, voetpaden, parkeerplaatsen, een evenementenplein en een buitentribune aangelegd.

Toekomst

Kossmanndejong ontwerpt het interieur en de tentoonstelling. In het nieuwe centrum ontdekken en beleven bezoekers de Rotterdamse haven van nu en de toekomst.

“In de interactieve en moderne expositie worden zij ondergedompeld in de complexe en dynamische havenwereld. Het centrum laat de haven verkennen en ontdekken. Maar geeft ook inzicht in de betekenis voor de maatschappij, onze economie, de leefomgeving én voor de bezoeker zelf. Het toont hoe de toekomst er uit kan zien. Welke innovaties en spannende ontwikkelingen er zijn. En grote veranderingen zoals energietransitie en digitalisering worden aantrekkelijk en begrijpelijk toegelicht en krijgen zo betekenis”, aldus Richard van der Eijk, hoofd Communications & External Affairs van Havenbedrijf Rotterdam.

In het centrum ontdekken bezoekers de rijke schakering aan banen en carrièrekansen in de haven. Naast de expositie gericht op het algemene publiek en onderwijsdoelgroepen kan het (haven)bedrijfsleven gebruikmaken van de faciliteiten van het nieuwe havenervaringscentrum.

FutureLand

FutureLand blijft tot aan de opening van Portlantis geopend van dinsdag tot en met vrijdag van 10.00 tot 17.00 uur en op zondag van 11.00 tot 17.00 uur. Van mei tot en met september zijn bezoekers ook welkom op de zaterdag. FutureLand biedt een jaarprogrammering, inclusief rondvaarten en bustours. Het informatiecentrum opende in 2009 om bezoekers de achtergronden en de bouw van Maasvlakte 2 te laten zien. Door het enorme succes ervan – jaarlijks meer dan 100.000 bezoekers – ontstond de behoefte aan een permanent havenervaringscentrum.

Laat een reactie achter

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.