Rederij Pot Scheepvaart breidde onlangs uit met de ingebruikname van de nieuwe coaster Sagasbank, een zusterschip van de Stroombank die vorig jaar het levenslicht zag. Met de Sagasbank is de vloot van Pot Scheepvaart uitgebreid tot elf schepen. Als een van de eerste kustvaarders is de Sagasbank uitgerust met een ballastwatermanagementsysteem.
De afbouw van de Sagasbank verliep voorspoedig. Op de VeKa Bijlsmawerf in Lemmer werd het in Servië gebouwde casco binnen de afgesproken tijd afgebouwd. “Ik ging er een paar keer per week langs om op de hoogte te blijven. Zoals ik van Bijlsma gewend ben, werd daar ook deze keer prima werk geleverd.”
Pot besteedde de bouw van zijn schepen tot nog toe zonder uitzondering uit aan VeKa Bijlsma en Ferus Smit. Directeur Peter Pot kiest daarbij voor bestaande scheepstypes die hij laat bouwen zonder verdere aanpassingen aan het ontwerp. “De ontwerpen van Bijlsma en Ferus Smit zijn vrijwel altijd kwalitatief hoogwaardig en functioneel gezien prima in orde”, zegt hij.
BT4500
De Sagasbank is een 4500-tons Bijlsma Trader, kortweg BT4500. Het betreft een 90 meter lange en 14,40 meter brede coaster met een exact DWT van 4550 ton. De voortstuwing van het schip gebeurt door een 1860 kW sterke Wärtsila 6L25, die draait op zware HFO380. De machinekamerinbouw is verzorgd door Marine Service Noord uit Westerbroek, de luiken zijn geleverd door Coops & Nieborg uit Hoogezand en SAM Elektronics uit Rotterdam zorgde voor uitrusting van het schip met beproefd praktische en doelmatige nautische apparatuur.
Het vaargebied van de Stroombank is – net als de overige schepen van Pot – het Middellandse Zeegebied, Noordwest-Europa en Scandinavië. Vanwege de Scandinavische bestemmingen hebben de schepen ijsklasse. Dit nieuwe schip is evenals de rest van de vloot genoemd naar een zandbank, in dit geval een bank in de omgeving van Rügen in voormalig Oost-Duitsland.
Ballastwater
Als een van de eerste kustvaarders is de Sagasbank uitgerust met een ballastwatermanagementsysteem.Dit systeem, dat zorgt voor reiniging van te lozen ballastwater, wordt naar verwachting omstreeks 2015 verplicht. Pot is hiermee klaar voor de toekomst, hoewel hij zelf zijn vraagtekens plaatst bij nut en noodzaak van het ballastwatermanagementsysteem: “Doel is om verontreiniging van lokale wateren met beesten en micro-organismen van elders te voorkomen, zoals de Aziatische krabben die nu massaal de Europese wateren bevolken. Ballasten gebeurt echter al vijfhonderd jaar en nu ineens is het een probleem. Bovendien worden de beesten en organismen op veel meer manieren dan alleen met ballastwater overgebracht.”
Met de Sagasbank is de vloot van Pot Scheepvaart uitgebreid tot elf schepen. (foto’s Jan Johan ten Have)
Pot neemt zijn nieuwste aanwinst in gebruik op een moment dat economisch – en zeker in de scheepvaart – de bomen niet tot in de hemel groeien. Dat doet hem terugdenken aan het moment dat hij bij zijn vader in Pot Scheepvaart stapte. Het was 1984 en de crisis raakte ook toen de scheepvaart hard. “De eerste paar jaar waren ontzettend slecht”, herinnert hij zich nog goed.
Kredieten
“De markt zit op slot en de crisis is leidend”, constateert Pot. “Iedereen is behoorlijk terughoudend, zeker banken. En zolang er onvoldoende kredieten worden verstrekt, blijft het lastig voor het bedrijfsleven. Zo ook voor verladers, die kredietruimte hard nodig hebben. Dan mogen handel en industrie wat opkrabbelen, zolang verladers die ruimte niet krijgen, komt de zaak voor wat betreft de scheepvaart niet in beweging.”
Pot is geen pessimist en denkt dat er zeker licht aan het eind van de tunnel is. “Het is alleen nog niet in zicht. Het slaat echt niet in een half jaar om. Daar komt nog eens bij dat de scheepvaart wat dit betreft een economische laatbloeier is; alles gebeurt in onze sector wat later. Zo spectaculair als in 2007 wordt het niet zo maar weer. Maar dat hoeft ook niet. In eerste instantie is het belangrijk dat zaken normaliseren.”
Ondanks de recessie nam Pot dus de Sagasbank in gebruik. Daarover vertelt hij: “Het plan lag er en we hebben het doorgezet. Mijn filosofie is dat je in een situatie als deze voorbereid moet zijn op goede tijden, die zonder twijfel komen. Je moet niet stilstaan, maar blijven vernieuwen.”
De Sagasbank werd in november in gebruik genomen. Tijdens de feestelijke plechtigheid doopte dochter Eva (19) het schip. Het was de vijfde keer dat zij een schip van haar vader een behouden vaart mocht wensen. Peter daarover: “Tsja, ik heb maar één dochter.”
(Jan Johan ten Have)