Nieuwe brug bij Breukelen maar vier hoog containers blijft ‘brug te ver’

0

De achtste en laatste nieuwe boogbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal werd in de nacht van zaterdag op zondag (16 augustus) geplaatst. Hij is op hoogte voor vierlaags containervaart, maar het Amsterdam-Rijnkanaal wordt nog steeds overspannen door ‘te lage’ (spoor)bruggen.

Het 690 ton wegende, bij Mercon gebouwde, gevaarte kwam op de plek van de net verwijderde oude brug door vijzelen. Kranen waren voor de operatie dit keer niet nodig. Tijdens het wisselen werd het Amsterdam-Rijnkanaal volgens planning tweemaal gestremd, de eerste keer voor het uitvaren, van 22.00 tot 2.45 en daarna vanaf 4.00 uur, tot de brug op zijn plek stond. De firma Van der Wees bracht de brug in delen naar Breukelen, met het ms Addio. Zij manoeuvreerde het ponton met de nieuwe brug naar zijn plek tijdens de plaatsing. Tegelijkertijd bracht Van der Wees de oude brug weg voor de sloop.

Vijzelen
Het in- en uitdraaien van de brug en het vijzelen werd uitgevoerd door ALE Heavylift. Het verwijderen zat tegen en liep 45 minuten uit. Door toch om 4.00 volgens planning te beginnen werd de vertraging echter weer ingehaald. ‘Mede door het voorbeeldig vaargedrag van de 16 paserende schepen verliep het vlot’, volgens de woordvoerder van Rijkswaterstaat. Het plaatsen van de Breukelerbrug verliep soepel als een geoliede machine. De bedrijven hadden dit kunstje vaker gedaan met soortgelijke bruggen. De Weesperbrug en Loenerbrug werden immers met dezelfde vijzeltechniek geplaatst.
Het klinkt simpel: ponton onder de brug, de losgemaakte brug met vijzels optillen, zodra de brug vrij is wegvaren. Dan de nieuwe brug op zijn plaats leggen en laten zakken. De hele operatie was door het publiek te volgen vanaf een speciale door Rijkswaterstaat ingerichte kijklocatie. Ruim duizend enthousiastelingen kwamen ondanks de regen kijken naar de brugwissel. Terwijl het publiek ‘broodjes brug’ at, een door een buurtbewoner voor de gelegenheid gemaakt, gaven voorlichters van Rijkswaterstaat uitleg over de plaatsing van de brug. Tijdens de laatste stremming lagen er nog maar 12 schepen te wachten. De achterstand was om 7.30 omgezet naar een halfuur voorsprong toen de stremming opgeheven werd.

Duizend toeschouwers midden in de nacht.
Duizend toeschouwers midden in de nacht.

Vierlaags containers
Nog niet alle bruggen zijn op de juiste hoogte gebracht. Op 16 en 17 oktober wordt de Jutphasebrug teruggeplaatst. De Galecopperbrug is ook in het najaar klaar. Dan zijn alle bruggen van Rijkswaterstaat op hoogte. Maar wie nu denkt ‘ik ga vierlaags containers varen’, komt toch nog bedrogen uit. De woordvoerder van RWS meldt: ‘Er zijn nog enkele bruggen, die niet van ons zijn, niet op hoogte: een spoorbrug bij Utrecht, die wordt eind 2018 op hoogte gebracht. Van de spoorbrug bij Houten en de spoorbrug bij Weesp is het nog onbekend wanneer ze worden aangepast.’
(tekst en foto’s Evert Bruinekool)

Een timelapse van de brugplaatsing:

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.