Sinds de oprichting van TeamCo Shipyard in 2005 werden op de werf in Heusden ruim 120 schepen afgebouwd. Als eerste bunkertanker werd in 2007 de mts Eloise afgebouwd. Als 21e van de door TeamCo Shipyard afgebouwde bunkertankers werd onlangs de circa 8.800 ton metende Beethoven afgebouwd voor het in Antwerpen gevestigde bedrijf Michand NV van directeur Erik Vermeylen.
De bunkertanker is 135 x 17,5 meter en beschikt over een 28 meter lange bunkergiek. Het schip gaat de brandstofbevoorrading verzorgen van zeeschepen in de havens van het ARA-gebied. De nieuwbouw van mts Beethoven is onderdeel van de schaalvergroting van Michans vloot. Zo kan er nog meer worden voldaan aan de specifieke wensen en eisen van de klant.
10 op 10
Het Chinese casco van mts Beethoven is geleverd door Rensen-Driessen. “Wij hebben de bunkertanker vervolgens turnkey afgebouwd en daarvoor alle benodigde componenten ingekocht. De opdrachtgever was Erik Vermeylen van Michand NV te Antwerpen. Het was een prima afbouwperiode, waarbij de samenwerking met de opdrachtgever uitstekend verliep”, vertelt Wout van Wijnen.
Opdrachtgever Vermeylen bevestigt de woorden van de salesmanager van TeamCo Shipyard: “Wij hadden van collega’s, die eerder hun schip in Heusden hadden laten afbouwen, zeer positieve berichten gekregen. De afbouw is inderdaad perfect verlopen en TeamCo krijgt van mij dan ook een 10 op 10.”
“De nieuwbouw is een schaalvergroting van onze vloot. Eerder hebben we de 110 meter lange Paganini en de 86 meter lange Vivaldi verkocht. Deze worden vervangen door de Beethoven en nog twee 6.000 tonners en één 8.000 tonner van 135 meter.”
Erik Vermeylen is tevens eigenaar van het Belgische bevrachtingskantoor General Bunkering Services (GBS) in Antwerpen en participant in Dutch Barging Services (DBS), het Nederlandse bevrachtingskantoor waarvoor de Beethoven gaat varen. DBS is gespecialiseerd in het transporteren en bunkeren van stookolie, minerale producten, biobrandstoffen en chemische producten. Daarvoor beschikt het over ruim dertig schepen, waarvan de planning wordt gedaan vanuit het kantoor in Zundert.
Stage V-dieselmotoren
Twee Caterpillars 3512 van 1.430 pk bij 1.600 toeren elk zorgen voor de voortstuwing van de Beethoven. Industrial & Marine Solutions (IMS) Antwerpen leverde de twee Stage V-dieselmotoren. “Bij GBS geloven we momenteel niet in LNG”, stelt Erik Vermeylen. “De dure aankoop van de betreffende motoren, zonder hierdoor rendabeler te kunnen werken, wegen voor ons niet op tegen de huidige bestaande milieuvriendelijke dieselmotoren. Daarbij geven de LNG-motoren bij niet al te lange vaart, zoals bij bunkerschepen, nogal eens problemen. Wel bekijken we, samen met andere specialisten, naar andere vormen van brandstof die in de toekomst mogelijk kunnen worden aangewend.”
IMS leverde verder twee grote generatorsets C18 van 594 kVA voor de boegschroeven en ladingpompen en twee generatorsets C4.4 van 124 kVA voor het boordnet. Verhaar leverde de boegschroeven van 393 kW met schroeven van 1.200 millimeter. Mts Beethoven beschikt over twaalf tanks met topcoating van elk 750 kuub en zes Bornemann-pompen met een capaciteit van 250 kuub/uur per stuk.
Antifouling-technologie
RuGoTech leverde en installeerde het complete dekleidingsysteem, dat voorbereid is voor de installatie van het Mass Flow Meter Bunkermeetsysteem. Dat gecertificeerde systeem is per 1 januari 2026 verplicht aan boord van bunkerschepen in de havens van Antwerpen, Zeebrugge en Rotterdam. Met deze maatregel willen de havenautoriteiten de bunkermarkt transparanter, efficiënter en betrouwbaarder maken.
Naast 104 zinkanodes die de scheepshuid moeten beschermen tegen corrosie, beschikt het bunkerschip ook over de nieuwste innovatie op het gebied van ultrasone antifouling-technologie van Green Sonic. Het systeem voorkomt verstoppingen door aangroei van mosselen en schelpen. Het is een milieuvriendelijk alternatief voor het op koper gebaseerde antifouling-systeem (CAF).
TeamCo heeft na een geslaagde proefvaart en tot volle tevredenheid van opdrachtgever Erik Vermeylen de bunkertanker Beethoven kunnen overdragen. Tijd om nu even uit te blazen is er niet, want de orderportefeuille is volgens TeamCo-salesmanager Wout van Wijnen goed gevuld. “We bouwen nu de Aqua Nautic af voor Aquateam Shipping, een tanker van 135 x 22,80 meter en de tanker Fiducia (135 x 11,40 meter) voor Quatro Shipping. Voor Van Loon Cruises bouwen we het 2½-deks riviercruiseschip The Gentleman af met als afmetingen 135 x 11,45 meter en voor Lüftner Kreuzfahrten de Amadeus Nova. Alle schepen moeten voor de zomervakantie in de vaart zijn.”
Dat gaat zeker lukken, want bij TeamCo Shipyard worden de woorden ‘afspraak is afspraak’ al sinds 2005 waargemaakt.
Prachtig project erik
Dikke proficiat met de Beethoven!
Rob Vergouwen
Rojastankershipping bv